Tee tuotemyynnistäsi ja liikkeestäsi asiakkaan näkökulmasta toimiva!
Jos olet kauppias, tavaranvalmistaja, maahantuoja tai liikkeen pitäjä sinun tulisi katsoa kaikkea tekemistäsi asiakkaan silmin. Tosin tämä pätee kaikkeen yrittäjyyteen, asiakas on yrityksen kuin yrityksen tärkein voimavara.
Aloita tuotteistasi, ovatko ne asiakkaiden mielestä riittävän kiinnostavia
Myyvätkö tuotteesi, vai onko valikoimassasi tuotteita, jotka eivät myy? Älä odota kolmea kuukautta ja luota siihen, että kyllä tuote alkaa enemmin tai myöhemmin myymään. Unohda isot varastot. Jos varastosi vain kasvaa ja kasvaa, niin rahasi hupenevat varaston kasvamisen ohessa. Tämä on tärkeä asia tunnistaa ja tätä moni yrittäjä ei aina muista. Voi tuntua mukavalta, kun on iso varasto, mutta isossa varastossa on helposti kiinni isot rahat. Tuotteet eivät välttämättä myy tulevaisuudessa, jos ne eivät myy nytkään.
Toki jos myyt sesonkituotteita, niin silloin niitä kannattaa ehkä jemmata seuraavaan sesonkiin. Jos tuotteet ovat siis sellaisia, etteivät ne vanhene tai muutu asiakkaan (markkinoiden) mielestä ei kiinnostavaksi, silloin saatat saada myytyä niitä myös myöhemminkin.
Jos tuote ei myy, tee seuraavia toimenpiteitä:
- Siirrä se aleen tai myy jonain erikoiseränä pois. Älä odota liian pitkään. Näet heti parin viikon tai viimeistään ensimmäisen kuukauden aikana, kiinnostaako tuote tai tuotteet asiakkaita ja myyvätkö ne. Jos asiakkaat eivät kiinnostu riittävästi, on mahdollista että teit vikainvestoinnin. Ei auta kuin päästä eroon näistä tuotteista. Todeta, että ei ollut paras valinta ja tehdä seuraava paremmin.
- Tee toimenpiteitä. Laita se tai ne paremmin esille. Tee niiden kohdalle erillinen mainos. Rakenna jonkinlainen kokonaisuus, joka vangitsee katseen. Laita tuote erilliseen koriin tai pöydälle, ihan mihin vain, mistä se erottuu nopeasti asiakkaiden silmiin.
- Tee tuotepaketti, jossa näitä tuotteita on mukana. Tee paketista niin houkutteleva, että se lähtee asiakkaan matkaan.
- Jos ei tuloksia, aloita uudestaan, palaa edellisiin kohtiin ja mieti jotakin uutta.
Tuotteiden tulee kiertää, varaston kiertonopeus on yrityksen kannattavuuden A & O. Mitä nopeammin varasto kiertää sen parempi. Rahat kotiutuvat ja voit ostaa uusia tuotteita ja myydä enemmän.
Entä toimitusaikataulut, jos sinulla on verkkokauppa? Kuinka kauan asiakas jaksaa odottaa?
Älä jää odottamaan päivää, jolloin ehkä ehdit lähettää tilaukset. Toimi nopeasti. Tänä päivänä 2-3 päivää on pitkä aika. Jos toimitukset lähtevät viikon tai kahden kuluttua, asiakas on jo kyllästynyt odottamaan. Toimi siis tehokkaasti, hoida toimitusprosessi kuntoon asiakkaan näkökulmasta. Hän haluaa tuotteet nopeasti.
Hän haluaa myös oikeat tuotteet. Koko ajan voi somesta ja keskustelupalstoista lukea yrityksistä, joista toimitetaan vääriä tuotteita tai tuotteiden tuleminen kestää liian pitkään. Osa yrityksistä ei vastaa puhelimeen, osa ei meileihin. Asiakkaat kirjoittavat erilaisilla palstoilla, että ”siitä ja siitä yrityksestä ei kannata tilata”. Kannattaako asiakas tai asiakkaita menettää sen takia, että ei hoideta toimitusprosessia kuntoon? Ei kannata!
Vanha sanonta kannattaa muistaa ”hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmaksi”.
Jos prosessi ei toimi kunnolla, mitä tapahtuu seuraavalla kerralla, kun asiakas tekee ostoksen; valitseeko hän sinun kauppasi vai jonkun muun. Voi hyvinkin käydä niin, että toimitusaikataulusta tai -prosessista tulee kaupan este.
Asiakas kysyy jotakin, milloin vastaat eli palvelet asiakasta?
Asiakas odottaa reagointia mahdollisimman nopealla aikataululla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että joka hetki pitää olla valmiina vastaamaan. Mutta se tarkoittaa, että täytyy vastata riittävän ripeästi. Jos asiakas kysyy jotakin ja odottaa vastaustasi päivän, toisen jos kolmannenkin, jaksaako hän odottaa? Tässä tapauksessa hän saattaa siirtyä kysymyksensä kanssa ihan muualle. On aloja, joissa esimerkiksi tarjouspyyntöön on turha enää vastata, jos sitä ei tee sitä nopeasti. Mieti siis, kuinka nopeasti sinun asiakkaasi odottavat vastausta. Menetätkö asiakkaita ja ostoksia vain sen takia, että olet hitaampi kuin kilpailijat?
Asiakaspalvelu on erittäin tärkeä asia ja siitä voit lukea lisää aiemmin kirjoittamastamme jutusta täältä
Älä odota asiakkaiden löytävän sinua sattumalta
Kerro heille missä olet. Mitä sinulta kannattaa ostaa. Tuo esille itsesi, tuotteesi, liikkeesi, verkkokauppasi. Muista, että markkinointi maksaa ja siihen on varattava rahaa. Mutta markkinointia on tehtävä, jos aiot pysyä asiakkaiden mielissä.
Tee nämä asiat:
- Päätä markkinointiin käytettävä budjetti
- Tee päätös, paljonko laitat syrjään markkinointia varten päivän, viikon, kuukauden myynnistä
- Kerää rahaa markkinointia varten
- Näy siellä, missä asiakkaasi ovat
- Opettele tuntemaan heidät ja tule esille oikeissa paikoissa.
Opettele tekemään esimerkiksi somea nopeasti ja tehokkaasti. Älä käytä aikaasi siihen, että podet huonoa omaatuntoa ja mietit päivittäin, että pitäisi tehdä markkinointia. Ota homma haltuun ja tee! Jos SOME kiinnostaa, lue siitä lisää vieraskynästämme täältä.
Liike tai kauppa, onko itse tila toimiva ostamisen kannalta?
Oletko sisustanut kaupan itsellesi vai asiakkaillesi? Vai oletko miettinyt sisustusta/sijoittelua laisinkaan? Tee kaikesta helppokulkuista, helppo katsella tuotteita, helppo sovittaa. Helppo tutkiskella, hipelöidä, kurkkia. Siten, että asiakkaan ei tarvitse tehdä töitä liikaa katsoakseen tuotetta tarkemmin.
Jos asiakas pelkää ottaa pinosta paidan ja katsoa sitä, hän luultavasti jättää sen ostamatta. Jos kuljet hänen perässään viikkaamassa tuotteita, hän luultavasti lopettaa katsomisen ja kävelee ulos.
Hymyile asiakkaille, juttele heille. Kysele ja kerro. Ole läsnä. Tarjoudu tuomaan kokoja sovitukseen, jos myyt vaatteita. Jos sinulla on myynnissä muita tuotteita, näytä asiakkaalle mistä löytyy mitäkin. Ole iloinen ja postiivinen. Asiakas tulee mielellään takaisin, jos hän saa hyvää palvelua, löytää oikeita tuotteita ja pääsee helpolla. Ja hän jopa saattaa kertoa hyvästä asiakaskokemuksesta myös lähipiirilleen, jolloin saat mahdollisesti lisää asiakkaita.
Tässä muutama tärkeä pointti asiakkaan näkökulmasta ja näillä vinkeillä pääset jo pitkälle. Asiakkaat on yrityksen tärkein voimavara, osoita heille, että välität ja kuuntelet!