Yrittäjä, onko myyntisi hanskassa? Haluatko tehdä myynnillä tulosta?
Myynti ei ole pikajuoksulaji, ennemminkin se on maraton. Myyntiä ei siis kipaista hetkessä kasaan, vaan se vaatii suunnitelmallista ja pitkäjänteistä työtä. Moni uupuu myyntityöhön matkan varrella, ja osa taas tekee tehokkaasti tulosta. Miksi osalla se toimii ja toisilla ei?
Myynti, miksi se kalskahtaakin monen yrittäjän korvaan niin kielteisesti ja miksi se tuntuu olevan usean yrittäjän akilleen kantapää? Myynti koetaan turhan usein hankalaksi ja haastavaksi, eikä oikein tiedetä mistä aloitetaan ja miten edetään. Usein jo yrittäjän oma asenne vaikuttaa myynnin onnistumiseen; koska asia koetaan vaikeaksi, eikä haluta tuputtaa mitään kenellekään. Myyntityöstä saattaa tulla jopa turhan iso ”mörkö” omissa ajatuksissa.
On helppo keksiä kaikenlaisia tekosyitä, jotta myyntiä ei tarvitsisi tehdä
Mutta kun sitä täytyy vaan tehdä! Jokaisen yrityksen täytyy myydä tuotteitaan tai palveluitaan, koska jos ei ole myyntiä, miten se raha sitten tulee sisään yritykseen? Yrittäjän itsensä pitäisi ehdottomasti olla yrityksensä paras myyjä.
Myynti ei ole vaikeaa
Se on yksinkertaistettuna kommunikointia ihmisten välillä. Asiakkaallasi tai potentiaallisella asiakkaallasi on ongelma tai tarve, johon sinulla on ratkaisu. Asiakkaat, joilla on piilevänä tarve, tulisi myös osata kartoittaa. Yrittäjä auttaa omilla tuotteillaan tai palveluillaan asiakasta ratkaisemaan ongelman tai täyttämään tarpeen. Hän on aidosti kiinnostunut asiakkaistaan.
Myyntityö on aikataulutettava kalenteriin
Tämä on ainut konsti, jolla löydät siihen aikaa. Ja siitä aikataulutuksesta pitää pitää kiinni! Myynti on jatkuva prosessi, eikä sitä voi tehdä silloin kun sattuu huvittamaan (yleensä kun ei edes huvita!). Jos myyntitoimenpiteitä ei ole aikataulutettu kalenteriin, myynti jää yleensä kaiken muun jalkoihin ja se jää helposti kokonaan tekemättä. Varsinkin jos se ei ole ihan siellä mukavuusalueella ja tuntuu epämielyttävältä sekä vaikealta. Sitä on helppo lykätä hamaan tulevaisuuteen.
Myynnille on myös tehtävä oma strategia, jossa suunnitellaan ja päätetään, kuinka tehdään tulosta. Eikä riitä, että tämä strategia tehdään vain kerran, vaan sitä pitää päivittää yritystoiminnan edetessä. Myynnin pitää olla myös tavoitteellista, sillä pitää olla budjetti ja budjettia pitää seurata. Jos budjetti ei toteudu, pitää miettiä korjaavia toimenpiteitä.
Kun muistat kolme A:ta olet jo pitkällä:
- 1 A: Asenne
- 2 A: Aikataulutus
- 3 A: Aseta tavoitteet
Tee itsestäsi huippumyyjä! Et voi tietää kuinka hyvä olet, jos et edes yritä.