KasvuStoori – Tilikirjaamo Oy

Olen Hellin Saarelainen, kirjanpitäjä ja osakas Tilikirjaamo oy:ssä.

Seitsemän vuotta sitten irtisanouduin tilitoimiston palkkatöistä ja perustin yritykseni. Silloinen työpaikkani oli unelmien täyttymys: Sain ihan hyvän palkan, kivasti vapautta tehdä töitä omalla tyylillä ja mielenkiintoiset asiakkaat. Kuitenkin, perhesyistä, tuntui helpommalta tehdä töitä ajallisesti omilla ehdoillani, ja yrityksen perustaminen oli silloin ainoa vaihtoehto.

Asiakkaita minulla ei ollut ensimmäistäkään, aloitin siis aivan puhtaalta pöydältä. Asiakashankinta oli kovin hidasta, sillä markkinointitaktiikkani oli jalkautuminen asiakkaan luo. Kävin kaikissa mahdollisissa yrittäjätapahtumissa tutustumassa yrittäjiin. Tätä tapaa käytän edelleen, sillä tapaan kaikki asiakkaani kasvotusten. Olenkin verrannut yrittäjyyttä ja asiakassuhdetta parisuhteeseen. Ensin tavataan, tunnustellaan toistemme tarpeet ja päätetään jatkotreffeistä, mikäli juttu tuntuu toimivan.

En ole koskaan käännyttänyt ketään toimistoni asiakkaaksi. Asiakassuhde on minulle yhtä tärkeä kuin parisuhde: En mene sohimaan toisten suhteisiin, vaan päinvastoin, iloitsen, jos yrittäjän ja kirjanpitäjän yhteistyö toimii toisaalla.

Jo yrittäjyyteni alusta lähtien olen ollut kiinnostunut alallamme työskentelevien ihmisten hyvinvoinnista ja kirjanpitoalan kehittämisestä. Onneksi digimaailma oli siihen aikaan jo niin kehittynyttä, että löysin nopeasti työkalut ja rohkeutta ryhtyä verkostoitumaan muiden tilitoimistoyrittäjien kanssa. Vuonna 2013 syntyi FB-yhteisö, joka on paisunut 2300 jäsenen kokoiseksi. Ryhmän pohjalta syntyi myös Tasekirjailijat ry, joka on avoin kaikille alastamme kiinnostuneille ihmisille. On ollut itsestään selvää, että toimintamme on avoin ja mahdollisimman monen ulottuvilla.

Vuosien varrella olen tehnyt paljon töitä. Ammatillisesti olen kouluttautunut säännöllisesti. Jossakin vaiheessa tuli kuitenkin eteen hetki, jolloin tajusin kehittyneeni yrittäjänä enemmän kuin ammattilaisena. Yrittäjänä toimiminen ei ole pelkkää ammatillisten taitojen kartuttamista, vaan myös yrittäjänä kasvamista, asiakassuhteiden ylläpitämistä, kassavirran seuraamista ja ennustamista sekä yhteiskuntavastuihin vastaamista. Viimeisestä esimerkkinä uusien kirjanpitäjäharjoittelijoiden avustaminen tulevaan ammattiin.

Koen olevani kirjanpitäjä, vaikka nimitys on joidenkin mielestä vanhahtava ja jolla on jopa yksipuolinen ja negatiivinen kaiku. Kirjanpitäjä on kuitenkin iästä, kokemuksesta ja tittelistä riippumatta ihan omanlaisensa ihmistyyppi. Kirjanpitäjä on ennen kaikkea selviytyjä, sillä en ole törmännyt yhteenkään alamme edustajaan, joka ei olisi löytänyt ratkaisua kinkkisimpäänkään ongelmaan. Kirjanpitäjä vaalii asiakastaan ja on etunenässä taistelemassa yrittäjän oikeuksien puolesta.

Parhaat oivallukseni urani aikana eivät ole olleet ammatillisia, vaan yrittäjyyteen liittyviä. Jo heti yritykseni perustamisen alusta lähtien kuulin ja luin kannattavan hinnoittelun tärkeydestä. Sitä tuli ja tulee edelleen joka tuutista – mutta ei turhaan! Vasta viime aikoina olen pureutunut teemaan.

Me kirjanpitäjät pidämme huolen asiakkaidemme kannattavuudesta pitämällä napakoita saarnoja aiheesta. Moni meistä ei kuitenkaan osaa nähdä omaa ammatillista arvoamme, ja monesti myymme palveluitamme pilkkahintaan. Pilkkahinnalla tarkoitan sitä, että kaikki mitä kassaan tulee, myös menee. Rahaa ei jää kehittämiseen eikä esimerkiksi lomien pitämiseen. Tämä johtaa oravanpyörään, jossa kirjanpitäjä tekee yhä enemmän töitä saadakseen edes perustoimeentulonsa. Vääjäämätön seuraus tästä on uupuminen. Ja näin kävi minullekin.

Suuri oivallukseni on: Jos haluan tehdä uskottavaa yritysneuvontaa, minun täytyy myös itse noudattaa neuvojani. Millainen kampaaja se sellainen on, jonka tukka on ihan takussa?

Yritykseni tulevaisuuden näen valoisana juuri oivallukseni ansiosta. Yritykselläni on kaikki saatavilla oleva osaaminen ja välineet käytössään, ja yritysneuvonnan erikoisammattitutkinnon suorittamisen myötä löysin todellisen ammatillisen identiteettini. Myös uskomaton yhtiökumppanini (jota kutsun taloudelliseksi puolisokseni) Pirjo kannustaa minua kaikessa tekemisissäni. On helppoa tehdä yhteistyötä, kun kunnioitusta ja luottamusta löytyy kummaltakin.
Kaikkina näinä vuosina olen noudattanut seuraavaa ohjetta:
Anna, niin sinulle annetaan. Auta, niin sinua autetaan.

www.tilikirjaamo.fi

www.tasekirjailijat.fi

https://kipinkapina.wordpress.com/

1 kommentti

Jätä kommenttisi

Lassikommentoi
24.11.2020 at 12:19

Upea kertomus yrityksestäsi. Se on hyvin samanlainen kuin minun tarinani 1980-luvulla. Periaatteenikin olivat samanlaiset. Seitsemän vuoden kuluttua aloittamisesta myin ensimmäisen tilitoimistoni. En ollut aikonut myydä mutta kolme tilitoimistoketjua kilpailivat, kuka saa ostaa toimistoni. Myin ja perustin uuden. Hyvää jatkoa sinulle ja kumppaneillesi.

Jätä kommenttisi