KasvuStoori – Tilikirjaamo Oy
Olen Hellin Saarelainen, kirjanpitäjä ja osakas Tilikirjaamo
oy:ssä.
Seitsemän vuotta sitten irtisanouduin tilitoimiston palkkatöistä ja perustin
yritykseni. Silloinen työpaikkani oli unelmien täyttymys: Sain ihan hyvän
palkan, kivasti vapautta tehdä töitä omalla tyylillä ja mielenkiintoiset
asiakkaat. Kuitenkin, perhesyistä, tuntui helpommalta tehdä töitä ajallisesti
omilla ehdoillani, ja yrityksen perustaminen oli silloin ainoa vaihtoehto.
Asiakkaita minulla ei ollut ensimmäistäkään, aloitin siis aivan puhtaalta
pöydältä. Asiakashankinta oli kovin hidasta, sillä markkinointitaktiikkani oli
jalkautuminen asiakkaan luo. Kävin kaikissa mahdollisissa yrittäjätapahtumissa
tutustumassa yrittäjiin. Tätä tapaa käytän edelleen, sillä tapaan kaikki
asiakkaani kasvotusten. Olenkin verrannut yrittäjyyttä ja asiakassuhdetta
parisuhteeseen. Ensin tavataan, tunnustellaan toistemme tarpeet ja päätetään
jatkotreffeistä, mikäli juttu tuntuu toimivan.
En ole koskaan käännyttänyt ketään toimistoni asiakkaaksi. Asiakassuhde on
minulle yhtä tärkeä kuin parisuhde: En mene sohimaan toisten suhteisiin, vaan
päinvastoin, iloitsen, jos yrittäjän ja kirjanpitäjän yhteistyö toimii
toisaalla.
Jo yrittäjyyteni alusta lähtien olen ollut kiinnostunut alallamme
työskentelevien ihmisten hyvinvoinnista ja kirjanpitoalan kehittämisestä.
Onneksi digimaailma oli siihen aikaan jo niin kehittynyttä, että löysin
nopeasti työkalut ja rohkeutta ryhtyä verkostoitumaan muiden
tilitoimistoyrittäjien kanssa. Vuonna 2013 syntyi FB-yhteisö, joka on paisunut
2300 jäsenen kokoiseksi. Ryhmän pohjalta syntyi myös Tasekirjailijat ry, joka
on avoin kaikille alastamme kiinnostuneille ihmisille. On ollut itsestään
selvää, että toimintamme on avoin ja mahdollisimman monen ulottuvilla.
Vuosien varrella olen tehnyt paljon töitä. Ammatillisesti olen kouluttautunut
säännöllisesti. Jossakin vaiheessa tuli kuitenkin eteen hetki, jolloin tajusin
kehittyneeni yrittäjänä enemmän kuin ammattilaisena. Yrittäjänä toimiminen ei
ole pelkkää ammatillisten taitojen kartuttamista, vaan myös yrittäjänä
kasvamista, asiakassuhteiden ylläpitämistä, kassavirran seuraamista ja
ennustamista sekä yhteiskuntavastuihin vastaamista. Viimeisestä esimerkkinä
uusien kirjanpitäjäharjoittelijoiden avustaminen tulevaan ammattiin.
Koen olevani kirjanpitäjä, vaikka nimitys on joidenkin mielestä vanhahtava ja
jolla on jopa yksipuolinen ja negatiivinen kaiku. Kirjanpitäjä on kuitenkin
iästä, kokemuksesta ja tittelistä riippumatta ihan omanlaisensa ihmistyyppi.
Kirjanpitäjä on ennen kaikkea selviytyjä, sillä en ole törmännyt yhteenkään
alamme edustajaan, joka ei olisi löytänyt ratkaisua kinkkisimpäänkään
ongelmaan. Kirjanpitäjä vaalii asiakastaan ja on etunenässä taistelemassa
yrittäjän oikeuksien puolesta.
Parhaat oivallukseni urani aikana eivät ole olleet ammatillisia, vaan
yrittäjyyteen liittyviä. Jo heti yritykseni perustamisen alusta lähtien kuulin
ja luin kannattavan hinnoittelun tärkeydestä. Sitä tuli ja tulee edelleen joka
tuutista – mutta ei turhaan! Vasta viime aikoina olen pureutunut teemaan.
Me kirjanpitäjät pidämme huolen asiakkaidemme kannattavuudesta pitämällä
napakoita saarnoja aiheesta. Moni meistä ei kuitenkaan osaa nähdä omaa ammatillista
arvoamme, ja monesti myymme palveluitamme pilkkahintaan. Pilkkahinnalla
tarkoitan sitä, että kaikki mitä kassaan tulee, myös menee. Rahaa ei jää
kehittämiseen eikä esimerkiksi lomien pitämiseen. Tämä johtaa oravanpyörään,
jossa kirjanpitäjä tekee yhä enemmän töitä saadakseen edes perustoimeentulonsa.
Vääjäämätön seuraus tästä on uupuminen. Ja näin kävi minullekin.
Suuri oivallukseni on: Jos haluan tehdä uskottavaa yritysneuvontaa, minun
täytyy myös itse noudattaa neuvojani. Millainen kampaaja se sellainen on, jonka
tukka on ihan takussa?
Yritykseni tulevaisuuden näen valoisana juuri oivallukseni ansiosta. Yritykselläni
on kaikki saatavilla oleva osaaminen ja välineet käytössään, ja yritysneuvonnan
erikoisammattitutkinnon suorittamisen myötä löysin todellisen ammatillisen
identiteettini. Myös uskomaton yhtiökumppanini (jota kutsun taloudelliseksi
puolisokseni) Pirjo kannustaa minua kaikessa tekemisissäni. On helppoa tehdä
yhteistyötä, kun kunnioitusta ja luottamusta löytyy kummaltakin.
Kaikkina näinä vuosina olen noudattanut seuraavaa ohjetta:
Anna, niin sinulle annetaan. Auta, niin sinua autetaan.
www.tilikirjaamo.fi
1 kommentti
Jätä kommenttisi
Upea kertomus yrityksestäsi. Se on hyvin samanlainen kuin minun tarinani 1980-luvulla. Periaatteenikin olivat samanlaiset. Seitsemän vuoden kuluttua aloittamisesta myin ensimmäisen tilitoimistoni. En ollut aikonut myydä mutta kolme tilitoimistoketjua kilpailivat, kuka saa ostaa toimistoni. Myin ja perustin uuden. Hyvää jatkoa sinulle ja kumppaneillesi.