KasvuStoori – #DiamondOffice, Isabell Frondén – yrittäjä ja neljän lapsen äiti
YRITTÄJÄ, YRITTÄJYYS – AMMATTI VAI ELÄMÄNTAPA?
Kuka olet, mitkä ovat unelmasi ja mitä haluat elämässäsi saavuttaa? Näitä asioita olisi hyvä pysähtyä pohtimaan välillä nykyajan hektisen elämän keskellä. Tietämällä kuka olet ja millaista elämää haluat elää, pystyt tekemään parempia valintoja elämässäsi saavuttaaksesi unelmasi. Minulla yksi näistä valinnoista on yrittäjyys. Minulle valinta merkitsee sekä ammatinvalintaa että elämäntapaa. Miksi aikoinaan päätin ryhtyä yrittäjäksi?
Olen Isabell
Frondén ja neljän alle esikouluikäisen lapsen äiti. Unelmoin yksinkertaisista
asioista ja jonain päivänä toivon voivani perustaa hyväntekeväisyyssäätiön. Koulutukseltani
olen taloushallinnon merkonomi. Työskentelin aiemmin kiinteistönvälityksessä sekä
raskaan teollisuuden alalla johdon assistenttina monien vuosien ajan, kunnes burn
outin jäljiltä jäin pois työelämästä. Tuona aikana mietinkin, mitä haluaisin
tehdä seuraavaksi? Mietin, että kun työhön paluun aika koittaa – palaanko samanlaiseen
työhön, olisiko uranvaihto paikallaan vai lähtisinkö toteuttamaan yhtä unelmistani:
omaa yritystäni ja mahdollisuutta luoda uusia työpaikkoja.
Jo kouluaikoina intohimo omasta yrityksestä heräsi, kun koulussa työstimme
ensimmäistä liikeideaa. Liikeideani tuolloin vuonna 2006 oli koruliike, jossa
kivijalkaliike oli toissijaisessa asemassa ja varsinainen liikeidea oli jonkinlainen
ohjelma, jonka avulla asiakkaat pystyisivät suunnittelemaan yksilöityjä mittatilaustyönä
tehtyjä koruja jokaisen kukkaroon sopivalla budjetilla. Tämä jäi kuitenkin vain
idean tasolle.
Kun työhön
paluun aika lähestyi olin kypsytellyt ajastusta oman yritykseni perustamisesta
ja hakeudun TE-toimiston järjestämälle yrittäjäkurssille. Tahtotila omasta
yrityksestä voimistui, mutta enää puuttui liikeidea. Joillekin on heti jo alusta
asti selvää, millaisen yrityksen haluaa perustaa sekä mitä palveluja ja
tuotteita tarjoaa, toiset taas eivät laisinkaan tiedä mistä aloittaisi ja joillakin
on taas liiaksi valinnanvaraa. Itse kuuluin heihin, etten oikein keksinyt mitä
yritykseni sitten myisi, joten päädyin aloittamaan työhaastatteluissa käymisen.
Haastatteluissa kerta toisensa jälkeen laaja osaamiseni toimi yllätyksekseni työllistymiseni
tiellä. Sitten keksin sen. Liikeideani. Työhaastatteluissa ongelmaksi
muodostunut liian laaja osaamiseni olikin voimavarani, jonka tuotteistamalla
pystyisin tarjoamaan liike-elämässä kovasti kaivattua assistenttipalvelua. Oivallukseni
jälkeen perustin etäassistenttipalveluja tuottavan yritykseni e-Assarin vuonna
2019. Nyt takana on kaksi antoisaa vuotta yrittäjyyttä ja pystyn varmuudella
toteamaan, että tämä on ehdottomasti oma juttuni.
Ensimmäiset kaksi vuotta menivät tietynlaiseen harjoitteluun, niin yrittäjyyden opettelussa kuin yritykseni kanssa. Suomessa yrittäjyyteen annetaan loistavat lähtökohdat esimerkiksi moninaisten yritysmuotojen ansiosta. Aloitin toiminimellä, koska halusin hieman ensin katsella olisiko yrittäjyys se oma juttu sittenkään. Nyt kun tiedän, että yrittäjyys on taatusti oma polkuni, muutamme yhtiön osakeyhtiöksi ja osana muutosta uudelleenbrändäämme toimintamme.
#DiamondOffice, digitaalinen toimisto ja yrityksesi strateginen yhteistyökumppani
Uudelleenbrändäyksen myötä yritykseni tarjoaa assistentti- ja konsulttipalveluja tehostamaan asiakasyritystemme toimintaa. Vapautamme yrittäjiltä aikaa ottaessamme haltuun toimiston rutiinitehtäviä, jolloin yrittäjällä itsellään jää aikaa mm. oman tekemisensä kehittämiseen, asiakashankintaan tai vaikkapa vapaa-aikaan jolloin huolehtia omasta hyvinvoinnistaan. Olemme yrityksen apukädet mm. viestinnän ja markkinoinnin kehittämisessä, myynnin edistämisessä, sekä opastamme esimerkiksi uusien digitaalisten ratkaisujen käyttöönotoissa.
Aloitin toiminnan
ensin täysin omin voimin. Matkan varrella olemme saaneet asiakkuuksia jatkuvasti
enemmän. Kasvava asiakasvirta aukaisi mahdollisuuden myös muiden työllistämiseen
ja nyt yritys työllistää neljä työntekijää. Olen pyrkinyt mahdollisuuksien
mukaan jakaa töitä muille, sekä keskittää omat panokseni toiminnan
kehittämiseen ja kasvattamiseen, kun samalla täyspäiväisesti olen myös
kotiäiti. Olen oppinut olemaan armollinen itselleni sekä ottamaan aikaa
itselleni. Nollaan itseäni kuuntelemalla musiikkia.
Tulevaisuudessa haluamme luoda mahdollisimman paljon uusia työpaikkoja ja olla haluttu työnantaja sekä auttaa muita menestymään. Asiakkaidemme menestyminen, sekä heidän toimintansa kehittäminen yhdessä omien työntekijöideni kehityksen kanssa on oman työni paras mittari. Tässä työssä oma panos konkretisoituu selkeästi ja muiden auttaminen on aina toiminut henkilökohtaisena motivaattorinani. Motivaationani toimii myös pitkäaikainen unelmani lastenkodin rakennuttamisesta.
Yrittäjyydessä kaikki ovat samalla lähtöviivalla
Suomessa yrittäjäksi voi ryhtyä melkein kuka tahansa taustastansa tai sosiaalisesta statuksesta riippumatta. En ennen yrittäjäksi ryhtymistä olisi voinut kuvitellakaan, mitä kaikkea yrittäjyys todellisuudessa pitääkään sisällään ja mitä kaikkea se taas voisi antaa. Yrittäjyydessä korostuvat ennen kaikkea kuka olet ja itsesi tunteminen. Yrittäjän ammatinkuvaan kuuluvat lähtökohtaisesti kaikki yrityksen liiketoimintaan kuuluvat tehtävät ja toimet. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikkea näitä tulisi, tai edes pitäisikään itse osata tai saati hoitaa. Sen vuoksi onkin merkittävässä asemassa tuntea itsensä ja omat kykynsä, sekä osata delegoida tehtäviä myös muille tahoille omien resurssien mukaan. Menestyvään yritystoimintaan tarvitaan hyvä liikeidea, johdonmukaista johtajuutta, riskien- ja paineensietokykyä, armollisuutta, sekä ripaus hyvää onnea matkan varrelle.
”Your largest fear carries Your greatest growth”
Yrittäjän muistilista
- Tunne itsesi, resurssisi ja ole valmis kehittämään itseäsi jatkuvasti.
- Hyödynnä erilaiset neuvonta- ja yrityspalvelut yrittäjille.
- Pidä huolta omasta jaksamisestasi, äläkä unohda lähimmäisiäsi.
- Verkostoidu.
- Jos odotat täydellistä hetkeä, jäät junasta.
- Ole armollinen itsellesi.
- Älä yritä tehdä kaikkea itse, vaan osaa hellittää otetta langoista ja antaa yrityksellesi aito mahdollisuus kehittyä ja kasvaa delegoimalla tehtäviä muille yrityksesi resurssiesi mukaisesti.
Kun yritykselläsi tulee lisäkäsien tarvetta tai esimerkiksi haluaisit tehostaa yrityksesi toimintaa, ota rohkeasti seuraava askel. Ota yhteyttä meihin ja kartoitetaan yhdessä tarpeesi. Palvelukartoitus on maksuton ja teemme sinulle myös strategisen palvelusuunnitelman yritystoimintasi tavoitteiden saavuttamiseksi. Palvelukartoitus voidaan pitää toiveesi mukaan videotapaamisena tai puhelimitse. Lisätietoa mitä kaikkea voimme tehdä löydät nettisivuiltamme sekä ottamalla seurantaan LinkedIn –sivumme, jolloin olet ensimmäisenä kuulemassa uusista projekteistamme ja ideoista toiminnan tehostamiseksi.
Isabell Frondén, yrittäjä ja neljän lapsen äiti
Puh. +358 40 9211 324
#DiamondOffice