Ohjaa sekä johda yritystoimintaasi taloudellisten laskelmien avulla ja erotu toiminnallasi
Yrittäjä, onko sinulla oikeat asiakkaat, oletko miettinyt palvelutarjontaa heidän näkökulmastaan? Osaatko kuvata yrityksen osaamisen riittävän hyvin? Kuinka erotut muista palveluntarjoajista? Kaikki yritykset tarvitsevan oman juonensa! Hallitsetko talouden tunnuslukusi? Jääkö katetta riittävästi? Oletko hinnoitellut tuotteet/palvelut oikein vai elätkö kädestä suuhun?
Millaisen juonen rakennat yrityksellesi tulevana talvena?
Mieti ainakin seuraavat taloudelliset asiat:
- Liikevaihto, kuinka paljon liikevaihtoa haluat vaikka seuraavan kuuden kuukauden aikana?
- Onko liikevaihtosi liian pieni suhteessa kuluihin? Jos on, niin paljonko sitä tulisi nostaa 10%, 20 % vai 5000 €, 10 000 €, 20 000 €?
- Aseta hyvin selkeät tavoitteet liikevaihdon suhteen, vain sitä kautta voit alkaa tehdä töitä saavuttaaksesi haluamasi liikevaihdon.
- Jääkö asiakkaiden maksamista laskuista riittävästi katetta? Mikä on kate? Vai meneekö kaikki kuluihin ja palkkoihin? Voittoakin olisi hyvä jäädä.
- Jos ei jää, niin mitä strategisia muutoksia tulisi tehdä, jotta kate olisi kohdallaan?
- Montako asiakasta, myyntiä tarvitset lisää jotta liikevaihto nousee haluamallesi tasolle? Paljonko katetta on jäätävä enemmän, jotta elät järkevästi yrityksesi tuloilla?
Jos et ole koskaan tehnyt tai päivittänyt vähään aikaan käyttöpääomalaskelmaa, niin ota nyt heti käyttöösi kassavirtalaskelma ja laita kulut ajan tasalle. Paljonko sinulla on kuluja, onko kaikki kulut tarpeellisia ja voiko jostain vähentää? Pitääkö jotain kuluja lisätä? Kuinka paljon tuloja on tulossa ja kuinka paljon liikevaihdon on kasvettava? Tee laskelma, niin tiedät yrityksesi todellisen tilanteen
Millaisia asiakkaita haluat lisää? Tästä meillä on blogipostaus. Käy lukemassa postauksemme ja tee selkeä suunnitelma sekä laskelma: paljonko tarvitset lisää asiakkaita ja millaisia asiakkaita? Tässä linkki kirjoitukseen, käy lukemassa.
Millaisen juonen rakennat erottuaksesi kilpailijoista?
Mitä ”uniikkia” teet? Mitään varsinaista täysin uniikkia sinun ei tarvitse tehdä, mutta sinun tulee osata erottua ja kertoa, miksi juuri sinun tuotteesi sekä palvelusi ovat parhaita.
Pohdi siis, miten erotut kilpailijoista
- Mitä teet eri tavalla, paremmin tai kiinnostavammin?
- Millaisia asioita asiakas haluaa? Mikä saa hänet kiinnostumaan juuri sinun yrityksestäsi?
- Kuvaatko osaamisesi riittävän hyvin? Useimmat eivät uskalla kehua riittävästi itseään tai yleensäkään kertoa, missä he ovat hyviä. Ole rohkea ja kerro, missä olet hyvä. Miksi juuri sinun yrityksestä kannattaa ostaa.
- Myytkö tuotteesi täysin samalla tavalla ja sanoilla kuin muutkin? Mieti, mitä tuotteissasi tai palveluissasi on sellaista, joka erottaa ne kilpailijoista.
- Jos sinulla on verkkokauppa, joka myy samoja tuotteita kuin muutkin verkkokaupat, voit tehdä palveluprosessista (asioinnista kaupassasi) ylivoimaisen. Tarjoa jotain sellaista, että asiakkaat haluavat asioida juuri sinun verkkokaupassasi.
- Pakkaa tuotteesi eri tavalla. Toimita ne asiakkaalle eri tavalla. Toteuta jälkimarkkinointia eri tavalla. Tee jotakin, millä oikeasti erotut.
- Sama koskee asiantuntijaa. Tee palveluprosessistasi erottuva. Tarjoa kokonaisuutta, jota ei ole muilla. Erotu asiakaspalvelulla, jälkimarkkinoinnilla tai omalla osaamisellasi.
Tässä muutamia asioita mietittäväksi. Palveluprosessista voi tehdä uniikin, tekemällä asioita paremmin ja eri tavalla kuin muut. Sinustakin voi tehdä uniikin. Osaamisesi voi olla sellaista, joka on puettavissa sellaiseksi kokonaisuudeksi, että asiakkaat ymmärtävät saavansa erinomaista osaamista.
Kynttilää ei kannata piilottaa vakan alle, vaan tuoda esille. Kukaan ei nosta kissaa pöydälle, jos et sinä itse tee sitä. Uskalla siis tuoda itsesi esille. Ole saatavilla, ole näkyvissä ja uskalla rohkeasti tarjota osaamistasi, tuotteistasi tai palveluitasi.