Kuka on yrityksesi paras myyjä?

Muistan, kun suoritin YAT eli yrittäjän ammattitutkintoa vuosina 2011-2012 ja puhuimme koulutuksessa myynnistä. Me kaikki yrittäjäopiskelijat toisensa perään sanoimme, että emme ole myyjiä. Emme halua myydä. Meistä kaikista tai ainakin melkein kaikista sana myynti kuulosti kovin pelottavalta.

Kannattaa olla varovainen, mitä sanoo ääneen, koska vajaan vuoden kuluttua tästä ajankohdasta ”löysin” itseni myyntihommista. Tai kun silloista työtä minulle tarjottiin, en kokenut tehtävää myynnin alana vaan mielenkiintoisena tilaisuutena tarjota asiakkaille uutta tuotetta, josta olin itsekin innostunut. Meni hetki ennen kuin tajusin, että olen tosiaankin nyt juuri niissä hommissa, joita en halunnut missään tapauksessa vielä vuotta aiemmin tehdä. Olen tehnyt myyntityötä siitä lähtien ja rakastan työtäni. <3

Myyntihän on yksinkertaistettuna sitä, että asiakkaalla on tarve tai ongelma ja sinulla on siihen ratkaisu. Voila – kumpikin osapuoli on tyytyväinen – toinen saa tuotteen tai palvelun tarpeeseensa ja sinä saat myytyä omaa osaamistasi tai tuotettasi. Myynti on aitoa asiakkaasta kiinnostumista. En tiedä, miksi sana ”myynti” koetaan niin kielteisenä Suomessa ja varsinkin monelle pienelle naisyrittäjälle se on jopa varsinainen peikko.

Faktahan on se, että ilman myyntiä yritys ei ole kannattava, eikä sillä ole tulevaisuutta! Yrityksellä täytyy olla tavalla tai toisella myyntiä. Tavoitteellinen ja onnistunut myyntityö on yrittäjän elinehto. Yrittäjän pitäisi itse olla yrityksensä paras myyjä – hänhän tuntee parhaiten tuotteensa ja palvelunsa, hän on itse paras niiden puolesta puhuja. Mistä yritykseen tulee rahaa sisään, jos sillä ei ole myyntiä? Voihan tietysti olla niin onnellinen tilanne, että tuotteet käyvät itsestään kaupaksi ilman että myynnin eteen tarvitsee tehdä yhtikäs mitään, mutta sellainen tilanne ei liene kovin monella, vai onko?

Myynnin voi toki myös ulkoistaa, mutta silloin riskinä on etääntyminen asiakkaasta. Jos myyntityö kuitenkin tuntuu todella vastamieliseltä ja sitä ei millään saa tehtyä tai sitä ei halua tehdä, niin silloin ulkoistaminen on paras vaihtoehto. Jonkun todellakin täytyy olla yrityksessä myyjänä. Mikäli myynnin ulkoistaa, täytyy miettiä myyjän palkkaus/palkkio. Onko hän kiinteällä kuukausipalkalla, osittaisella kiinteällä palkalla ja osittaisella provisiolla vai kokonaan provisiolla? Itse teen myyntityötä vain ja ainoastaan provisiopalkalla ja mielestäni se on reilu peli: jos en myy en saa palkkaa ja mitä enemmän myyn sitä enemmän saan palkkaa. Voitte arvata, kumman vaihtoehdon noista edellä mainituista valitsen. 🙂

Myyntiprosessia suunniteltaessa täytyy huomioida ajankäytön hallinta. Yrittäjän viikot kun ovat yleensä enemmän kuin vähemmän kiireisiä ja mikäli myynnille ei ole varattu kalenterista aikaa, se tuppaa väkisin jäämään muun tekemisen jalkoihin. Varsinkin, jos se vielä tuntuu vastentahtoiselta. Joten varmistathan, että kalenterissasi on varattuna VIIKOITTAIN myyntityölle riittävästi aikaa.

Myynnin täytyy olla tavoitteellista, sille tulee laatia budjetti ja budjettia tulee seurata. Jos et halua ottaa mitään kattavampaa järjestelmää käyttöösi ja yksinkertainen seuranta riittää, excel-taulukko on silloin tähän erinomainen väline. Tee taulukkoon automaattiset kaavat, jolloin taulukko laskee sinulle lukuja valmiiksi. Varmistathan, että seuraat myyntiä VIIKOITTAIN ja teet tarvittaessa korjaavia toimenpiteitä.

Tarkista asenteesi – myyntityö ei ole vaikeaa, se on loppujen lopuksi todella yksinkertaista ja palkitsevaa. Itse koen sen asiakkaiden auttamisena, tarjoan heille uusia mielenkiintoisia tuotteita, teen sen mitä lupaan, informoin heitä riittävästi, olen helposti tavoitettavissa. Kuuntelen heitä ja neuvon, jos minulla on neuvoja antaa. Jos on ongelmatilanne, hoidan sen nopeasti kuntoon niin, että asiakkaani on tyytyväinen tilanteeseen. Minulla on huippuasiakkaat, joiden kanssa on kivaa tehdä yhteistyötä.

Eli jos et ihan opi rakastamaan myyntiä, kuten minulle kävi, niin opettele ainakin pitämään siitä. Lopuksi lausahdus, joka mielestäni pitää täysin paikkansa. Poimin tämän jostakin internetin syövereistä ja näin on tiettävästi sanonut Kesko Oyj:n Ari Akseli:

”Kun myynti on kunnossa, muut murheet on pieniä.”

 

Jätä kommenttisi