Haluatko uusia yritysilmettäsi?
Yritysilme kannattaa uudistaa aina silloin tällöin. Menet kauppaan ja huomaat että tutut ruokapakkaukset on uudistettu. Millainen fiilis tulee? Tuntuuko siltä, että ruokakin on parempaa uudessa pakkauksessa? Sama on yritysilmeen kanssa. Uudistunut yritysilme kiinnittää huomiota ja näyttää heti nykyaikaisemmalta, paremmalta sekä kiinnostavammalta. Siksi ilme kannattaa uudistaa silloin tällöin. Yleensä suositellaan noin 5-vuoden välein uudistamaan yritysilmettä. Kaikkea ei tarvitse vaihtaa, voi tehdä vaikka vain pieniä muutoksia. Uusia esimerkiksi logon, värien käyttöä tai fontteja. Halutessaan voi muuttaa koko ilmeen.
Yrityksen ”ulkonäkö” eli yritysilme on kokonaisuus ja se rakentuu erilaisista palasista. Se rakentuu myös yrityksen tekemisestä, näkyvyydestä, osallistumisesta eli kaikesta siitä mitä yrityksestä näkyy ulospäin. Yrityksen ilme voi olla laadukas, harmooninen, hauska, värikäs, sekava, levoton tai ihan sinun näköinen. Se kertoo yrityksestäsi ja pienillä yrityksillä myös usein yrittäjästäkin. Yritysilmeessä voi näkyä myös asiat joita itse arvostat.
Kuinka jäät mieleen?
Markkinoinnillisesti olisi hyvä jos ilmeessä olisi jotain, joka pysäyttää ja jää mieleen. Jokin juttu joka jää muistiin ja yhdistyy sinun yritykseesi. Kun näet yrityksen uudelleen, se muistuu mieleesi. Sen ei tarvitse olla mitään maata mullistavaa. Se voi olla esimerkiksi joku pikku juttu slogan, piirros, logo tai kuva. Sloganit on hyvä esimerkki, koska niitä muistamme ja yhdistämme ne heti yritykseen. Esimerkiksi ”Just do it” on Niken slogan jonka monet heti tunnistavat. Tai ”Sanokaa Fazer kun haluatte hyvää”, ”Tavallista parempi ruokakauppa”, ”Connecting people” jne. Näitä riittää. Osa elää meillä vahvasti puhekielessä. Näitä kuolemattomia lausahduksia eri yrityksestä me muistamme, osaa jopa kymmeniä vuosia.
Mitä tekee graafikko?
Graafikko luo yritysilmeen ja pyrkii tekemään siitä sellaisen, että se toimii juuri sillä yrityksellä. Joskus jotkut ideat tai mieleen jäävät elementit tulevat graafikollekin ihan vahingossa ideoidessa. Minun tehtäväni on kuitenkin löytää graafikkona ideoita asiakkaalle ja tehdä ehdotuksia. Voi kuitenkin käydä niin, että asiakas saakin itse sen parhaan idean, jolloin minä vain toteutan sen. Toisinaan jos idea ei toimi, niin siitä on myös uskallettava sanoa asiakkaalle. Voi olla, että idea toimii paperilla, mutta ei esimerkiksi netissä ollenkaan. Ilmeen ja suunniteltavien elementtien tulee toimia sekä kertoa sitä viestiä (fiilistä, kuvaa, sanomaa) mitä yritys haluaa tuoda esille. Graafikko pystyy testaamaan toimivuutta erilaisissa toteutuksissa kuten mainos, netti, esite.
Tämän päivän tärkein asia on rakentaa toimiva näkyvyys. Yrityksellä on hyvä olla näkyvyyttä, tultava esille ja löydyttävä. Vielä parempi jos löytyy helposti ja herättää heti ensisilmäyksellä kiinnostuksen. Eikä yritystä tai tuotetta tunnisteta, jos ei ole mitään mistä tunnistaa.
Kannattaa siis välillä kokeilla jotain uutta. Uudistaa jotain ilmeessä, joka tuo pirteää uudenlaista imagoa ja näkyvyyttä. Jos yritys tunnistetaan hyvin, ei kannata silloin tehdä suuria muutoksia. Ilmettä voi uudistaa myös niin, että tunnistettavuus ei kärsi.
Olisiko nyt uudistumisen aika?
Suvi Voutilainen
suvi@avenadesign.fi
Löydät minut myös
Instasta @avenadesign