Joko laadit yrityksen tavoitteet vuodelle 2022?
Oletko jo pohtinut tämän vuoden yrityksesi tavoitteita? Entä strategiaa kuinka tavoitteet toteutetaan?
Millaisia valintoja ajattelit tehdä? Tarvitaanko muutoksia nykyiseen tilanteeseen tai aivan uusia keinoja? Muutosta miettiessäsi, sinun pitää miettiä mitä teet eritavalla kuin ennen. Muutatko tuote- tai palveluvalikoimaa, kehitätkö uusia tuotteita/palveluita, lähdetkö muuttamaan asiakaskuntaa vai mitä kautta haet ratkaisuja tulevaisuuteen? Mikään ei muutu, jos et tee päätöksiä. Jos taas et tarvitse muuttaa mitään, niin hyvä, älä muuta.
Mikäli haluat parantaa yrityksen tulosta eli tehdä lisää katetta, tarvitaan yleensä myös lisää liikevaihtoa. Toki liikevaihto voi olla hyvällä mallilla, ja sitä ei tarvita enempää, mutta silti tulos heikko. Analysoi tilanne viime vuoden osalta. Millaisia päätöksiä teet tälle vuodelle?
Tee strategisia päätöksiä eli valintoja nopeasti, älä jää odottelemaan
Pitääkö palveluita tai tuotteita muuttaa? Onko etsittävä muita myyntikanavia? Löytääkö oikeat asiakkaat tuotteesi tai palvelusi? Nämä ovat niitä kysymyksiä joita kannattaa myös tarkastella.
Jos et tiedä mistä kiikastaa, kysy asiakkailta. Jos haluat lisätä liikevaihtoa, parantaa tulosta eli tehdä enemmän katetta, niin pohdi seuraavia asioita:
- Mieti, vaihdatko tuotevalikoimaa?
- Otatko jotain uutta innostavaa myyntiin?
- Kehitätkö uusia palveluita?
- Saatko kustannuksia alemmaksi ja sitä kautta lisättyä katetta?
- Voitko nostaa hintoja, ovatko ne kohdallaan?
- Markkinoitko oikeille kohderyhmille ja oikeissa kanavissa?
- Pitäisikö asiakasrakennetta lähteä muuttamaan?
- Onko tuotanto tai resurssit kasvun esteenä?
Onko palvelusi tuotu riittävän hyvin esille?
- Onko sinulla oikeat asiakkaat, oletko miettinyt palvelutarjontaa heidän näkökulmastaan?
- Osaatko kuvata yrityksen osaamisen riittävän hyvin?
- Kuinka erotut muista palveluntarjoajista?
- Onko näkyvyys riittävä?
- Millaisena asiakkaat näkevät yrityksesi, palvelusi/tuotteesi?
Reagoi ja toimi, jotta pääset toteuttamaan tämän vuoden tavoitteita. Reagointi tarkoittaa strategisia valintoja eli uuden strategian suunnittelua. Kaikkien yritysten, myös yhden hengen yrityksen, tulisi miettiä selkeät tavoitteet ja päämäärät. Ja mikä olisikaan parempi aika kuin miettiä niitä näin vuoden alussa.
Tee siis valintoja joiden avulla edistät yritystoimintaasi!
Mikäli taas tarvitset hyviä apuvälineitä tavoitteiden suunnitteluun ja toteuttamiseen, katso KasvuStoorin verkkokaupasta löytyy hyödyllisiä tuotteita kuten yrittäjyyden käsikirja.