KasvuStoori – Tuija Tamghart – Villeriina.net – Feels like Finland!
Olen Tuija Tamghart, Villeriina.netin perustaja, IT-ammattilainen yli 20 vuoden kokemuksella. Olen kotoisin Suomenlinnasta ja asunut suurimman osan aikaa elämästäni Helsingissä. Koronan aikaan muutin Espanjaan mieheni luo, kun matkustaminen kävi liian hankalaksi. Asumme Benicarlossa, parin tunnin matkan päässä Barcelonasta. Juureni ovat Helsingin lisäksi Pohjois-Karjalassa Tohmajärvellä, jossa vietin ison osan lapsuudestani.
Villeriinan kanssa kotimaiset tuotteet helposti maailmalle
Yritykseni Promina Oy tuottaa uutta Villeriina.net -kauppapaikkaa käsityöalan pienyrittäjille. Villeriina.net on monimyyjäkauppa, eli kuten Etsy tai eBay – mutta fokusoidumpi ja pienempi, sellainen johon on mukava ja helppo tulla käymään. Sen ideana on auttaa asiakkaita löytämään upeat ja laadukkaat kotimaiset tuotteet helposti, kuin tavaratalosta.
Tuotteita voi selata kaikkien valikoimasta yhdellä kertaa tai tutkia jokaisen kaupan valikoimaa erikseen. Asiakas voi myös ostaa monelta myyjältä yhdellä ostoskorilla, eli ostaminen on helpompaa kuin vaikkapa messuilla.
Pienyrityksille Villeriina tarjoaa paljon valmiita palveluita, jotta netissä myyminen sekä kotimaahan että ulkomaille olisi mahdollisimman helppoa. Uskon siihen, että kaikkea voi aina parantaa ja helpottaa, joten vaikeimmat paikat, kuten maksunvälitys, toimituskulujen asettaminen, tuotteiden kielikäännökset englanniksi, EU-alueen alvit ja itse verkkokaupan rakentaminen tulevat valmiina palveluina.
Näin saan oman IT-alan kokemukseni hyötykäyttöön ja myyjät voivat keskittyä tuotteiden lisäämiseen ja tilausten hallintaan, eikä kaikkien tarvitse saada harmaita hiuksia verkkokaupan tekniikoita ihmetellessä. Uuden myyjän oma kauppasivu on ollut myyntikunnossa parhaimmillaan jo muutamassa tunnissa.
Miten kaikki alkoi?
Muutama vuosi sitten sain ahaa -elämyksen kun mietin verkkokaupan kasvua ja sitä, miten vaikea pienyrittäjien tuotteita on löytää. Asiakkaan kannalta sadat pienet verkkokaupat ovat vaikeita selata ja käyttää. Jos löytää yhden kivan tuotteen, ei välttämättä jaksa kaivaa maksusovelluksia auki, kun löytyi vain se yksi tuote.
Aloin innoissani rakentaa töiden ohessa uutta kauppa-alustaa ja sittemmin siirryin yrittäjäksi. Matkaan tuli kuitenkin mutkia, kun huolellisesta vaihtoehtojen arvioinnista huolimatta valitsemaani alustaan ei saanut järkevällä hinnalla liittymiä haluamiini maksu- ja toimituspalveluihin.
Juuri koronan alkaessa jouduin tekemään ison päätöksen ja laitoin ensimmäisen alustan hyllylle keskeneräisenä hautumaan ja aloitin rakentamisen uudestaan, uudella alustalla, toki hieman entistä viisaampana. Päivitin myös liikeideaa, koska alkuperäinen oli uusien EU-säännösten takia sellaisenaan mahdoton toteuttaa. Uskon, että kyllä sekin vielä päivänvalon näkee, kunhan Villeriina toimii hyvin ja omasta kalenteristani vapautuu aikaa.
Uudenlaisen myyntijärjestelmän tekeminen vaatii kärsivällisyyttä ja aikaa
Olen aika jääräpäinen, enkä luovuta helpolla. Monta kertaa matkan varrella on tullut mieleen sanonta ”jos tämä olisi helppoa, se olisi jo tehty aiemmin”. Ensimmäisenä oleminen on usein kuoppaista matkaa ja vaatii aikaa. Tavalliseen verkkokauppaan verrattuna monimyyjäkauppa, jossa jokainen myy omia tuotteitaan, on paljon isompi palapeli ja palat vielä muuttavat muotoaan, mikä lisää kyllä jännitystä elämään. Ja toki testaaminen vie paljon aikaa.
Matkan varrella olen auttanut saman alustan käyttäjiä ympäri maailman, mm. tekemällä tuhansia kielikäännöksiä ja julkaisemalla ilmaiseksi koodia, jolla saadaan laskulle tulostumaan yrityksen y-tunnus. Toimittaja yritti ottaa melestäni liian kovaa hintaa tuosta EU:ssa pakollisesta toiminnallisuudesta, joten tein sen sitten itse ja laitoin jakoon. Vertaistuki on tärkeää ja olen itsekin saanut paljon tukea vastaavia sivustoja rakentaneilta.
Motivoiva tekijä on auttaminen
Olen tajunnut, että elämäni tarkoitus on muiden auttaminen, niin työasioissa kuin niiden ulkopuolellakin. Erityisen mukavaa on, kun voi auttaa toisia auttamaan itseään jatkossa. Tämän huomasin jo esimies- ja projektipäällikkövuosien aikana. Ja Villeriinan kautta voin auttaa monia kerralla, mikäs sen mukavampaa!
Kotimaisia tuotteita kaipailen täällä Espanjassa usein, kun oikeasti monet esineet, joita on elämänsä kuvitellut kestäviksi, hajoavat (mm. ovien lukot, ämpärit ja muut siivousvälineet, tekstiilituotteet jne). Uskon, että kotimaisilla tuotteilla on kysyntää ulkomailla, joten siksi lähdin tekemään Villeriinasta heti monikielistä ja kansainvälistä.
Suomessa on paljon innovatiivista designia, tuotekehitystä ja upeita perinteisiä tuotteita. Nämä kaikki ansaitsevat parempaa näkyvyyttä maailmanlaajuisesti.
Parhaimmat opetukset tähän mennessä?
1. Ei saa lannistua. Tulee päiviä, jolloin mikään ei tunnu toimivan kuten haluat, mutta ne menevät ohi.
2. Kaikki muuttuu kaiken aikaa. Siksi on tärkeää opetella uusia taitoja, sovelluksia ja tekniikoita koko ajan, jotta pysyy mukana kehityksessä. En ole edes laskenut montako sataa uutta asiaa opetellut viimeisten vuosien aikana, mutta jatkuvan oppimisen listallani on tällä hetkellä 10 järjestelmää, jotka liittyvät keskeisesti verkkokaupan markkinointiin. Näitä haluan oppia käyttämään entistä paremmin.
Monimyyjäkaupan verkoston tuella yksinyrittäjäkin voi myydä ulkomaille
Olen tekemässä Villeriinasta sekä kotimaassa että kansainvälisesti tunnettua suomalaisten tuotteiden nettitavarataloa, jossa on kotoisa tunnelma ja helppo käydä ostoksilla ja löytää lahjat koko perheelle.
Uskon, että Suomen tuhansien käsityöalan yrittäjien joukosta löytyy satoja pienyrittäjiä, jotka haluavat lisää myyntiä ja näkyvyyttä brändilleen ja yksinyrittäjiä, jotka haluavat myös verkostoitua muiden kanssa. Kun jokainen voi myydä suoraan itse, myynnin kustannukset ovat pienemmät kuin jälleenmyynnissä ja jokainen voi toimia omien tuttujen toimitusehtojen ja toimitustapojen kanssa, tekemättä ylimääräistä varastoa minnekään.
Näkyvyyttä brändeille ja jakelustrategia mietintään
Osalla Villeriinan pienyrittäjistä on myös oma verkkokauppa, osalla taas on esim. Facebook-kauppa. Brändin kannattaa toki näkyä mahdollisimman monessa paikassa tunnettuuden lisäämiseksi. Erityisesti, mikäli aikoo kasvattaa yritystä, kannattaa miettiä jakelukanavia ja -strategiaa, näitä miettivät niin pienet, suuret kuin jättiyrityksetkin. Villeriina sopii niin verkkokaupan aloittelijoille, kuin jo pitkään netissä toimineillekin.
Kevytyrittäjätkin mukaan!
Mietin pitkään, miten saisin pienimmät yrittäjät myös mukaan Villeriinaan. Lähitulevaisuudessa aionkin laajentaa myös jälleenmyyntiin, jotta pienimmätkin yrittäjät pääsevät mukaan. EU-alueen sääntöjen takia maksunvälittäjät tilittävät tilausten maksuja ainoastaan oman y-tunnuksen omistaville yrityksille, joten jälleenmyynti Villeriinan kautta antaa lisää mahdollisuuksia nettimyyntiin esim. kevytyrittäjille. Ja jotta saadaan kustannus yrittäjälle alemmas ja asiakkaille paketit nopeammin, valmistaja lähettää tuotteet suoraan asiakkaalle.
Miksi Villeriina piste net?
Tätä minulta kysytään aina välillä 🙂 Net on hyvä domainpääte siksi, että se kuvaa sitä, että Villeriina on myös pienyrittäjien verkosto, Moni yksinyrittäjä haluaisi enemmän vertaistukea ja tietoa. Omassa Facebook-ryhmässä voimme jakaa tukea ja tietoa toisillemme suuntaan ja toiseen ja kaikki viisastumme samalla. Ja villeriina.fi ja villeriina.com ohjautuvat myös samalle sivulle, jos ei satu osoitteen päätettä muistamaan.
Miksi tein myyntialustan enkä verkkokauppaa?
Tätäkin minulta on kysytty yllättävän monta kertaa. Tähän voisi sanoa, että ”because I can”. Olen tehnyt töitä monella toimialalla erilaisissa rooleissa ohjelmoijasta projektipäällikköön ja suunnitellut, rakentanut ja ylläpitänyt sovelluksia mm. pankeista öljytankkereihin, leikkaussalin tietojärjestelmiin ja viranomaistietojärjestelmiin. Osaamiseni sopii myös markkinointikoulutuksen puolesta verkkokauppaan.
Verkkokauppa kasvaa jatkuvasti ja isoimmassa kasvussa ovat myyntialustat eli monimyyjäkaupat. Arvioidaan jo, että 2021 kaikesta Internet-kaupasta 40% tehdään monimyyjäkaupoissa eli netin tavarataloissa. Kasvuun on selkeä syy. Asiakkaat tykkäävät ostaa isoista paikoista, kuten marketeista, sillä niissä on paljon valikoimaa ja asiointi on helppoa.
Minusta verkkokaupankäynnin pitää olla vielä markettiakin helpompaa ja vain monimyyjäkaupassa on tarpeeksi valikoimaa, jotta se kiinnostaa tarpeeksi isoa määrää ihmisiä. Googlen hakusanat ovat erittäin kilpailtuja ja niissä isommat tulevat pärjäämään paremmin kuin pienet sivustot. Eli miksi tehdä jotain pientä, kun voi tehdä jotain suurta!
Haluan auttaa osaltani pienyrittäjien tilannetta, kun kauppa siirtyy entistä enemmän nettiin, koska haluan säilyttää kotimaiset upeat käsityötekniikat ja tuotteiden korkean laadun ja innostaa suunnittelijoita tekemään innovatiivisia uusia tuotteita.
Yökukkujan unelmatyö on yrittäjyys
Töiden vastapainona tykkään rentoutua nukkumalla pitkään aamuisin. Ilta- ja yöihmisenä työnteko helposti painottuu myöhäiseen aikaan ja yrittäjänä siihen on hieno mahdollisuus.
Villeriinan sivut:
Nähdään myös somessa!
https://www.facebook.com/villeriina
https://www.instagram.com/villeriina_suomi/
ja somekanavat englanniksi aukeavat pian:
https://www.pinterest.com/villeriina – mm. inspiraatiota uusiin tuotteisiin