Kiertääkö raha yrityksessäsi vai jääkö makaamaan hyllyille tai nettiin?
Mitä kannattaa tehdä, jos tavara seisoo liikkeessä tai varastossa?
Mikäli tavara ei liiku, on jotain pielessä. Joko tavara ei kohtaa tarvetta, kohderyhmät eivät kohtaa, markkinointi ei kohtaa asiakkaita, asiakkailla ei yksinkertaisesti ole valuuttaa ostaa, hinnoittelu ei ole kohdallaan, tavara ei yksinkertaisesti kiinnosta. Sinulla voi siis olla väärää tavaraa tai hinta ja laatu eivät kohtaa.
Jäätkö odottamaan että kyllä se kohta myy?
Huomaat että ei ole vieläkään myynyt. Oletko tilannut vääränlaista tavaraa? Jos tavara ei lähde liikkumaan ekan parin kuukauden aikana, on se merkki että ei ehkä liikukaan edellyttäen että verkkokaupassasi tai liikkeessäsi käy asiakkaita. Silloin täytyy tehdä toimenpiteitä ja sysätä tavara markkinoille.
Asettelu liikkeessä on merkityksellinen asia. Miltä tavara näyttää, miten se on esillä ja kuinka silmät kiinnittyvät siihen. Mitä muuta on ympärillä, millaisia kokonaisuuksia rakennat? Asiakkaat huomaavat ja kiinnostuvat paremmin, jos tavarat ovat kauniisti ja innostavasti esillä.
Tuotteita voi myös paketoida erilaisiksi paketeiksi esimerkiksi paita ja housut. Myydä ne x-hinnalla yhdessä, jos housut eivät oikein muuten käy kaupaksi.Rakenna erilaisia kokonaisuuksia myyntiin. Tee erilaisia tarjouksia kokonaisuuksista. Liiketilassa hanki kori, johon tuotteet laitetaan asiakkaiden ”pengottavaksi”. Tuotteiden paikkaa kannattaa myös muuttaa säännöllisesti. Seurata mikä vaikuttaa siihen, että asiakas tarttuu tuotteeseen. Kokeilla erilaisia keinoja jotka myyvät, ei sellaisia jotka eivät myy.
Kuinka hyvin infoat mitä sinulta saa?
Kannattaa kuitenkin muistaa, että mikään ei liiku jos kukaan ei tiedä. Täytyy siis etsiä tuotteiden oikeita kohderyhmiä ja markkinoida heille. Tehdä markkinointia, markkinointia ja vielä kerran markkinointia. Markkinointi ja myynti ovat yrityksen jatkuvia prosesseja ja niihin täytyy käyttää sekä aikaa että rahaa.
Tee ulospäin tiedotusta. Kerää asiakaslistoja ja lähetä heille tietoa. Hyödynnä somen kanavia ja tee sinne tuotevideoita, kuvapostauksia, tietoja tuotteista, mainoksia eli kaikkea jolla kerrot mitä sinulta löytyy. Valitettavasti yleensä tarvitaan myös mainostamista. Rahaa joutuu käyttämään, jotta saa uusia kiinnostuneita asiakkaita. Kokeile eri kanavia ja seuraa mikä toimii. Tee lisää sitä mikä toimii, älä sitä mikä ei toimi.
Tilauseriä kannattaa myös miettiä
Voisiko tilata pienempiä eriä useammin, jolloin varasto ei pääse kasvamaan liian suureksi. Varasto ei sido silloin yrityksen pääomaa liikaa eikä ole suuria riskejä myynnistä. Jos tulee väärä ostos, ei jää paljon myyntiä ja katteita saamatta, kun erät ovat järkeviä.
Googlettamalla varaston arvosta löytyy paljon hyviä kirjoituksia. Kannattaa nähdä vaivaa, sillä asia on tärkeä ja siihen todella kannattaa kiinnittää huomiota. Muista, että kun tavara kiertää – raha kiertää.