Kumpi hallitsee sinä vai aika?
Ajanhallinta ja tekemisten priorisointi on usein haastavaa. Tuntuu että on jokainen päivä kiire, kiire, kiire. Ajanhallinta vaatii suunnittelua, rutiineja ja tekemisten säätelyä sekä kurinalaisuutta. Ota aika haltuun, älä anna ajan hallita sinua.
Kesän kynnyksellä tämä on taas kerran aihe, josta haluan kirjoittaa. Ajankäyttö on koronan aikana monella perheellisellä muuttunut aikamoiseksi oravanpyöräksi. On etätyö, lapset kotona koulusta, ruuanlaitto, tehtävien tarkastus, oma työ eli aika haasteellista aikaa.
Kaiken tämän keskellä ajankäyttöä voi kehittää. Se kyllä vaatii itseltä paljon tekemistä. Aina kannattaa kuitenkin yrittää. Ajanhallitseminen antaa itselle onnistumisen tunteen ja helpottaa arjen pyöritystä. Ei ole kaaottista tulipalojen sammuttelua päivästä toiseen.
Käytätkö aikasi oikeisiin asioihin?
Tuntuuko sinusta siltä, että et saa tehtyä oikeita asioita? Nyt kannattaa stopata hetkeksi. Pohdi mihin asioihin haluat ja sinun kannattaa käyttää aikaa? Työssä saatta helposti jäädä ajatuksissaan harhailemaan joihinkin asioihin, ja ei tule keskityttyä työhön tai tekemiseen. Näin käyttää turhaa aikaa sellaiseen, jonka voisi tehdä nopeammin ja tehokkaammin. Sama tapahtuu helposti kotona, jää sohvalle tuijottelemaan jotain tai somea, nettiä mitä vaan.
- Tee itsellesi tavoite ja pidä se mielessäsi
Työssä ja samoin kotona tavoitteet määrittelevät ajankäyttöämme. Joten nyt: laadi tavoite jota kohti menet. Konkreettinen tavoite jonka haluat saavuttaa. Kirjoita ylös ja pidä näkyvillä. Kun se on näkyvillä, muistat helpommin miettiä mitä tänään teet sen eteen.
2. Pidä listaa niin työssä kuin kotona tehtävistä eli työlistaa
Tekemättömät asiat ja työt vaivaavat helposti aivoja ja mieltä. Tulee stressi kun pitää koko ajan muistella mikä on tekemättä. TYÖLISTA on parhaita asioita mitä tiedän. Kun sen tekee valmiiksi seuraavaa päivää varten, voi illalla unohtaa kaikki seuraavan päivän asiat. Ne on jo muistissa. Aivot saavat levätä. Hoitamattomat asiat eivät pyöri koko ajan mielessä ja tee kiusaa. Listan avulla voit helposti aloittaa aamulla tekemään asiat yksi kerrallaan.
Jos et saa tehtyä, niin voit listaa katsomalla miettiä miksi et saanut. Voihan olla että joku asia vain ei ollut nyt juuri tarpeellinen tehdä. Jos taas oli, niin mikä aiheutti sen ettet saanut tehdyksi?
Ei kannata itseään ”ruoskia” tekemättä jääneistä asioista, mutta sen verran kannattaa kuitenkin tehdä, että miettii mistä johtui ettei ehtinyt tekemään. Tekijö jotain ei niin tärkeitä asioita, vetkutteliko jonkun muun jutun kanssa vai oliko päivä yksinkertaisesti vain ahdettu liian täyteen?
3. Huolehdi, että ajankäyttösi on suunnitelmallista
Aloita työpäivä pohtimalla, mitä tänän saada tehtyä tai aikaiseksi. Voit myös suunnitella työviikon etenemistä, kuukauden mitä asioita tulisi tehdä eli pidempiäkin jaksoja. Ota hyvä kalenteri avuksi. Se on kullanarvoinen työväline ajanhallinnassa. Tee muistiinpanoja, tee todo -listat päiville ja viikoille. Budjetoi aikasi eli tee aikabudjetti. Laske minkä verran tarvitset mihinkin tekemiseen ja laita ylös. Tiedät kuinka monta tuntia päivästä tai viikosta on jo suunniteltua. Paljonko on vielä käytettävissä.
4. Pidä huoli että sinulla on rutiineja
Voit aloittaa päivän suunnittelemalla, pitää kahvi- ja lounastauot aina samaan aikaan. Miettiä mihin aikaan päivästä teet mitkäkin työtehtävät. Rutiinit pitävät sinut sopivasti liikkeessä ja auttavat keskittymään työhön. Rutiinit myös pitävät huolen riittävistä tauoista. Riittävät tauot taas pitävät huolta siitä, että teet tehokkaammin tekemistäsi.
5. Rajaa tehtäviä jos et saa kaikkea tehtyä
Mitä jos tekemistä on liikaa? Et saakaan kaikkea tehtyä mitä olit ajatellut tai on listallasi. Rajaa silloin tehtävien määrää. ”Budjetoi” käytettävä aika eri tehtäville suunnitteluvaiheessa. Laske riittääkö päivän tunnit tehdä kaikki se mitä on listalla. Opettele priorisoimaan niitä tehtäviä, jotka ovat tärkeitä ensin tehtäviksi.
Mieti myös käytätkö turhaa aikaa reagoimalla jokaiseen some viestiin ja meiliin samantien. Voitko ottaa muutaman ajankohdan päivästä, jolloin hoidat meilit ja mahdolliset someviestit. Tänä päivänä kun viestejä tahtoo tulla monen eri kanavan kautta. Käytä vapautuvat aika tehokkaasti asioiden tekemiseen.
6. Seuraa pitääkö ajankäytön budjetti ja mitä oikeasti teet
Kokeile pitää kirjaa siitä mitä teet. Jos kaksi viikkoa jaksat kirjata ylös tekemisesi, alat oikeasti olla kartalla siitä mihin aikasi menee. Meneekö se oikeisiin asioihin vai sellaisiin ajankäytön varkaisiin, joista voit osittain luopua. Voit tehdä tätä kynällä ja paperilla, excelillä, ajankäytön seurantaan tarkoitetuilla sovelluksilla. Ihan mikä sinulle parhaiten sopii.
Voit löytää ihan yllättäviä aikavarkaita. Kun opit ja näet kuinka ajankäyttösi jakautuu päivän ja viikon aikana, on helpompaa lähteä tekemään muutoksia. Suunnitella sitä paremmin. Muokata ajankäyttöä myös niihin asioihin, joihin haluat itse aikaasi käyttää. Alat yksinkertaisesti löytää aikaa sellaisille asioille. Tämä on todella tehokas tapa tiedostaa oman ajankäytön sudenkuopat.
7. Ota aikaa itsellesi
Ota rohkeasti ja itsekkäästi aikaa itsellesi. Tee jotain mistä nautit, joka antaa energiaa. Ota myös aikaa ”ei mitään tekemistä”, jolloin voit antaa itsesi levätä kaikesta tekemisestä.
Aikaa on meillä kaikilla yhtä paljon joka päivä, ja me itse päätämme kuinka sen käytämme.