Millainen on toimiva otsikko markkinoinnissa?

Nyt tarvitaan erottumista varsinkin verkossa, somessa ja erilaisissa digitaalisissa kanavissa. Siksi vertaankin otsikkoa matoon, jonka laitat koukkuun. Lukija näkee madon koukussa ja jää lukemaan juttuasi, mainostasi, postaustasi, viestiäsi. Verkossa hyvä otsikko houkuttelee lukijat klikkaamaan juuri sinun juttuasi. Älä siis aliarvioi otsikon tekemistä vaan tee siitä koukuttava, kiinnostava ja lukijoita herättävä.

Otsikon pitää olla ytimekäs ja vedota tunteisiin. Sen tulisi markkinoida koko juttusi sisältöä ja erottua joukosta. Varsinkin netissä, blogissa, somessa otsikon olisi hyvä olla innostava, joka lupaa, kysyy tai ehkä jopa räjähtää silmille sieltä. Jotenkin aktiivinen. Hyvä otsikko on myös sellainen joka lupaa jotakin, jonka sitten teksti lunastaa. Lukija kiinnostuu lupauksesta ja jatkaa jutun lukemista. Otsikolla voi olla pituutta ja varsinkin verkossa otsikko joutuu tavallaan olemaan yksin, kun taas sanomalehdessä tai muissa lehdissä otsikkoa tukee ingressi. Mieti siis kun kirjoitat otsikkoa mitä lukija saa otsikosta.

Minkä fiiliksen, mitä tietoa, mitä ajateltavaa, mitä lupausta sisällöstä tai miksi hän yleensäkin lukisi sen ja jatkaisi vielä siitä eteenpäin.

Otsikon on oltava selkeä ja helppo ymmärtää

Otsikko, joka on lattea ja mitäänsanomaton ei herätä kiinnostusta missään markkinoinnissa. Otsikko tulisi kohdentaa niille, joille haluat sanoa jotain. Kohderyhmälle joiden haluat juttusi lukevan. Se kertoo jotain hänen avukseen, arkeensa tai yleensäkin sellaista mistä juuri hän on kiinnostunut.

Otsikon on oltava helposti ymmärrettävä. Jos siinä on vaikeita sanoja, ei sitä ymmärretä ja lueta. Juttuakaan ei silloin lueta. Jätämme kaiken lukematta varsinkin netissä, joka vaatii meiltä enemmän töitä. Tällöin saattaa todella mielenkiintoinen ja tärkeä sisältökin jäädä lukematta. Ammattitermit ja vaikeat erikoissanat eivät kuulu otsikkoon. Ne juuri tekevät otsikosta vaikean luettavan ja huonosti ymmärretyn.

3. Otsikko lunastaa lupauksensa.

Mieti kun teet otsikkoa, kiinnostaisiko se sinua? Klikkaisitko sitä verkossa ja lukisit lisää? Antaako se jotain sisältöä jutusta, mutta ei paljasta kaikkea? Jutulla sinun täytyy tuottaa lisäarvoa lukijalle, muuten hän ei enää jatkossa lue juttujasi. Otsikko kertoo että tässä jutussa on jotain mitä minun kannattaa lukea ja itse juttu lunastaa sen lupauksen.

Juttu voi olla myös vain päivän viihdettä tai rentoutusta tuottava eli ei asia juttu. Silloin lukija lukeekin sen sillä idealla, joten hän odottaa näkevänsä hauskan jutun. Blogiin saat liikennetä markkinoimalla sitä rahalla, mutta jos juttu itsessään ei ole hyvä ei sitä välttämättä siltikään klikata, vaikka ostaisit kuinka paljon markkinointia.

Sanomalehteä, verkkoa ja uutiskirjeitä luetaan ensin silmäillen. Otsikot luetaan ensin, ja päätetään jatketaanko jutun lukemista. Silmät pysäytetään juttuun otsikon tai kuvan avulla.

Millaisia sitten ovat hyvät otsikot?

Hyvä otsikko voi olla monenlainen.

  1. Hyvä otsikko voi olla kysymyksen muotoon tehty, kuten tässä jutussa oli. Se kertoo mihin saat vastauksen. Kysymys kiinnittää helposti huomion, ja silloin lukija on kiinnostunut kyseisestä aiheesta. Hän lukee jutun saadakseen lisää tietoa.
  2. Hyvä otsikko lupaa jotakin. Helsingin sanomien otsikko tänään 11.5.2020 esimerkiksi: ”Poliisi jakoi perusteettomia sakkoja Uudenmaan rajalla – lisäksi on epäselvää, voiko poliisi puuttua poikkeusajan kokoontumisrajoituksiin”. Tämä otsikko lupaa kertoa meille mitä poliisi on tehnyt ja mitä oikeuksia poliisilla on. Lisäksi tämä on ajankohtainen.
  3. Hyvässä otsikossa voi olla ajankohtaisuus, jolla saadaan helposti ihmiset avaamaan juttu. Tässä KasvuStoorin blogin otsikko 8.4.2020 julkaistu, joka oli hyvin ajankohtainen siitä, kuinka yrittäjä selviytyy. Otsikko oli tämä ”Pieni selvitymisopas yrittäjille”. Toinen julkaisemamme voisi olla esimerkiksi tämä ”Koronan vaikutus tilinpäätöksiin”. Juttu julkaistu 20.4.2020 eli todella ajankohtainen aihe. Valtava määrä yritysten tilinpäätöksiä tehdään huhtikuun lopulla kuntoon.
  4. Hyvä otsikko vetoaa tunteisiin ja herättää. Tässä esimerkki Ilta-Sanomat 11.5.2020 otsikosta, joka vetoaa tunteisiimme. Otsikko: ”3 uutta välipalaa, joilla herkuttelet terveellisesti – näillä pysyy painokin kurissa”. Tunteet heräävät, ai terveellisesti voi herkutella. Jos lukijalla on painonhallintaan tunteita, terveellisyyteen tai muutoin kaipaa aiheesta ideoita, hän luultavasti klikkaa tuota otsikkoa.
  5. Hyvä otsikko voi sisältää toimintakehotteen, ja se on yksi keino tehdä kiinnostavaa otsikkoa. Tässä esimerkki 23.4.2020 julkaisemastamme jutusta, jossa on suoraan toimintakehoite ”Pidä huolta asiakkaistasi! Erityisesti nyt”.

Tässä oli muutama esimerkki tehdyistä otsikoista. Jos et muuten keksi hyvää otsikkoa, niin tee siitä kysymys tai mieti ajankohtaisuus. Nämä toimivat yleensä ainakin jollain tavalla.

Hakusanat ja -lauseet ovat tärkeitä goolen ja löytymisen kannalta. Mieti mitkä hakusanat ovat kiinnostavia ja nousevat esille. Eli jos kirjoitat vaikka elämäntaparemonteista ja treenaamisesta juttuja ei otsikkoon kannata valita esimerkiksi sanoja ”mene uimahalliin tai mene sauvakävelylle”. Nämä eivät nouse esille hauissa. Kannattaa kirjoittaa lauseita ja miettiä mitä lukija hakee hakukoneista. Tässä voisi olla esimerkiksi otsikko ”Haluatko sinä treenata joka päivä”, ”Kuinka juokseminen aloitetaan turvallisesti”, ”Millainen ruokailu tukee elämäntapamuutosta parhaiten”. Nämä otsikot myös aiheesta kiinnostuneelle lupaavat jotakin ja herättävät kiinnostuksen.

Otsikoita oppii kirjoittamaan harjoittelemalla. Ihan kuten kaikkea muutakin tekstiä. Aloita harjoittelu ja muokkaile otsikoita. Minä itse teen niin, että teen aina ensin juttuun jonkun työotsikon. Kun olen tehnyt koko jutun, niin sen jälkeen työstän lopullisen otsikon. Yleensä se on jo muotoutunut mielessäni siinä jutun kirjoittamisen lomassa.

INNOSTAVAA OTSIKOINTIA!

Hyödynnä otsikkoa markkinoinnissasi.

Jätä kommenttisi