Millaiselta sinun yrityksesi näyttää?
Yrityksen ilme on kokonaisuus, joka rakentuu niistä palasista joita tuo yrityksestä esille. Ilme voi olla laadukas, harmooninen, hauska, värikäs, sekava, levoton tai ihan sinun näköinen. Se kokonaisuus jonka laitat näkyviin on samaan aikaan sinun brändi, imago ja kertoo millainen yritys on kyseessä.
Olen rakentanut ilmeitä yrityksille. Joka kerta on yhtä jännittävää kun saa aloittaa uuden yrityksen ilmeen rakentamisen. Joutuu pureutumaan yritykseen, yrittäjään ja mitä näkyvyydeltä sekä ilmeeltä halutaan. Millaisia asioita yrityksen ilmeen tulee kertoa muille? Mitä se viestittää? Markkinoinnillisesti on järkevää rakentaa sellainen ilme, että jotain jää katsojalle mieleen. Se voi olla pienikin juttu, logo, kuva, piirros, slogan ihan mikä vaan, mutta se muistuu mieleen ja yhdistyy sinun yritykseesi. Kaikki me muistamme kuolemattomia lausahduksia eri yrityksistä ja tiedämme heti mistä yrityksestä on kyse.
Graafikko rakentaa sellaisen ilmeen kuin haluat
Hän luo ilmeen joka toimii juuri sillä yrityksellä. Mielipiteitä ja näkemyksiä on niin yrittäjällä kuin graafikolla. Tärkeintä on että ilme toimii yritykselle ja yrittäjälle. Graafikon tehtävänä on neuvoa, sparrata ja auttaa eli konkreettisesti suunnitella sellainen ilme. Hän voi myös neuvoa, että mikä toimii ja mikä ei eli ohjata sitä kautta yrittäjää. Ilmeen ja niiden elementtien joita suunnitellaan ja toteutetaan tulee toimia sekä kertoa sitä viestiä (fiilistä, kuvaa, sanomaa) mitä yritys haluaa tuoda esille.
On tärkeää kuunnella yrittäjää ja hänen toiveitaan. Hän tuntee oman liiketoimintansa, asiakkaansa ja graafikon tehtävä on pukea ilme tukemaan hänen liiketoimintaansa.
Tänä päivänä näkyvyys korostuu. Yritys löydetään sen avulla. Eikä sitä löydetä jos ei ole näkyvyyttä. Ei tunnisteta, jos ei ole mitään mistä tunnistaisi. Mitä sitten tapahtuu kun löydetään ja tunnistetaan, no kauppa saattaa käydä. Sitähän yritykset haluavat tehdä.
’
Leikittele väreillä ja tuo fiilistä
Värit ovat osa yrityksen tunnistettavia elementtejä. Ne ovat myös keino rakentaa näkyvyyttä. Niiden avulla voi myös rakentaa haluamaansa fiilistä yritykselleen, tuotteille ja palveluille. Värejä valittaessa on syytä miettiä omaa kohderyhmää sekä millaista viestiä haluaa tuoda esille. Missä kanavissa aikoo mainostaa tai postata. Painetuissa materiaaleissa väri toistuu eri tavalla kuin digitaalisesti. Paperin laatu esimerkiksi vaikuttaa värisävyyn. digimaailmassa taas vahvat värit kuten punainen saattavat olla silmälle rasittavia, jos niitä on liikaa. Moni myös kokee todella vahvat värit digimaailmassa hieman aggressiivisina. Tämä voi johtaa siihen, että katsoja sulkee sivun eikä katso eteenpäin.
Silmämme on valitseva ja helposti hieman silmää ärsyttävä jätetään katsomatta. Värivalinnoissa noin yleisesti suosittelen usein joko kylmien tai lämpöisten värien käyttöä. Näitä voidaan sotkea eli käyttää kumpaakin, mutta joissain tilanteissa se saattaa aiheuttaa levottomuutta liikaa ja lopputulos ei ole toivottu. Kokeilemalla näkee miltä värien yhteensoveltuvuus näyttää.
Väreillä voi myös leikitellä ja antaa erilaista tunnetta mainokseen tai muuhun materiaaliin. Jos valitsee yritykselle omat värit ja toistaa niitä, voi myös väristä tulla tunnistettava elementti yritykselle. Tästä hyvä esimerkki on Fazerin sininen tai Fiskarssin oranssi. Kun näemme oranssin värin tuotteessa, yhdistämme sen aivoissamme helposti Fiskarssin tuotteeksi.
Syksyn värit muuten ovat aivan ihania. Ne ovat niin kauniita, pehmeitä ja silmiä ihan hiveleviä. Luonnossa on upea liikkua ja katsella erilaisia värisävyjä. Ne kiinnittävät huomion. Näin käy myös hyvin valituissa väreissä vaikka ilmoituksessa, yrityksen logossa ym. muussa materiaaleissa. Silmä kiinnittyy väreihin.
Suunnittele siis mitä värejä käytät, kehitä ilmettä ja rakenna näkyvyyttä yrityksellesi. Ihania syksyn värejä elämääsi, ruska se vasta kaunista on.
Ihanaa syksyä kaikille, Suvi