Mitkä ovat yrityksesi tai yrittäjyyden tämän vuoden strategiset tavoitteet?
Nyt on aika tehdä uuden vuoden strategiset suunnitelmat. Sinun on paljon helpompi saavuttaa se mitä haluat, jos olet miettinyt kuinka sen teet. Strategia on yksinkertaisuudessaan valintoja. Sinä teet valintoja joiden avulla toteutat haluamasi.
Tarkastele ensin nykytilannetta. Mikä on hyvin ja missä ovat tämän hetken heikkoudet. Voit tehdä analyysin itsellesi yritystoimintasi vahvuuksista ja heikkouksista. Samoin tämän voi tehdä yrittäjyydestä tai yritystoiminnan suunnittelusta.
Mikäli nykytilanne ei ole tyydyttävä, on tehtävä jotain uutta tai muutoksia nykyiseen. Analysoi onko myynti riittävää? Onko kate haluamallasi tasolla. Tuottaako yritystoiminta riittävästi kulujen ja palkkasi (tai henkilöstön palkkojen) suhteen rahaa.
Onko asiakkaita riittävästi? Ovatko asiakkaat oikeita asiakkaita? Onko asiakaskannattavuus kohdallaan. Kuinka paljon asiakkaita pitäisi saada lisää, jotta myynti on toivotulla tasolla. Aina tulisi reagoida, jos myynti ei ole toivotulla tasolla tai kehity kuten haluat. Silloin on tehtävä strategisia päätöksiä ja muutettava strategiaa , jos nykyinen ei toimi.
Myynnistä kirjoitamme varmasti tammikuun aikana vielä uuden postauksen. Se on niin tärkeä asia yrityksessä. Ilman myyntiä ei ole yritystoimintaa. Ei ainakaan kannattavaa toimintaa.
Tee strategisia päätöksiä eli valintoja nopeasti, älä jää odottelemaan
Jos nykyinen strategia ei toimi, tee uusi. Mieti kuinka saat tilannetta muutettua. Vaihdatko tai kehitätkö tuote- tai palveluvalikoimaa. Pystytkö säästämään kustannuksissa tai ovatko ne liian suuret? Onko hintataso kohdallaan ja kilpailukyinen vai teetkö töitä (tai myyt tuotteita) liian halvalla? Markkinoitko oikeille kohderyhmille ja oikeissa kanavissa? Oletko kysynyt asiakkailta, millaisia tuotteita tai palveluita he haluavat ostaa?
Reagoi ja toimi tai muutaman kuukauden päästä voi olla myöhäistä. Reagointi tarkoittaa strategisia valintoja eli uuden strategian suunnittelua. Kaikkien yritysten, myös yhden hengen yrityksen, tulisi miettiä selkeät tavoitteet ja päämäärät. Ja mikä olisikaan parempi aika miettiä niitä kuin näin uuden vuoden alkaessa. Mitkä ovat siis yrityksesi tai yrittäjyyden tämän vuoden strategiset tavoitteet.
Mieti millainen on juonesi. Sillä strategia on yrityksen ja yrittäjyyden juoni, jonka avulla saat kulut maksettua ja palkkaa. Asiakkaat tyytyväiseksi, ja ostamaan lisää sekä uudelleen.
Onko sinulla oikeat asiakkaat, oletko miettinyt palvelutarjontaa heidän näkökulmastaan? Osaatko kuvata yrityksen osaamisen riittävän hyvin? Kuinka erotut muista palveluntarjoajista?
Millaisen strategian rakennat yrityksellesi tänä vuonna?
Mieti ainakin seuraavat taloudelliset asiat:
- Liikevaihto, kuinka paljon liikevaihtoa haluat tänä vuonna?
- Onko liikevaihtosi liian pieni suhteessa kuluihin? Jos on, niin paljonko sitä tulisi nostaa 10%, 20 % vai 10 000 €, 20 000 €?
- Aseta hyvin selkeät tavoitteet liikevaihdon suhteen, vain sitä kautta voit alkaa tehdä töitä saavuttaaksesi haluamasi liikevaihdon.
- Jääkö asiakkaiden maksamista laskuista riittävästi katetta? Jos ei jää, niin mitä strategisia muutoksia tulisi tehdä, jotta kate olisi kohdallaan? Pitääkö tuote- tai palveluvalikoimaa muuttaa tai kehittää. Onko hinnat kohdallaan vai liian alhaiset.
Jos haluat lukea lisää tavoitteista, täältä löydät tavoiteoppaamme.
Tee selkeä budjetti kuluista ja tuloista. Tähän oiva työväline on kassavirtalaskelma tai kassabudjetti (ovat sama asia). Täältä löydät aloittavan yrittäjän talouslaskelmaan työvälineen. Ja täältä löydät kassabudjetin toimivan yrityksen työvälineeksi. Tee laskelma, niin tiedät yrityksesi todellisen tilanteen tai yrittäjyyttä suunnittelevan kuinka paljon rahaa tarvitaan kannattavaan liiketoimintaan.
Millaisen juonen eli strategian rakennat erottuaksesi muista ja saadaksesi lisää asiakkaita?
Kuinka kerrot asiakkaille tuotteistasi ja palveluistasi? Osaatko tuoda ne riittävän hyvin esille. Pystytkö hyödyntämään osaamistasi ja tarjoamaan jotain ”ainutlaatuista”, josta asiakas hyötyy erityisesti. Tai onko tuotteissasi jotain sellaista, että niihin jää koukkuun ja niitä halutaan.
Pohdi kuinka erotut:
- Mitä teet eri tavalla, paremmin tai kiinnostavammin?
- Millaisia asioita asiakas haluaa? Mikä saa hänet kiinnostumaan juuri sinun yrityksestäsi?
- Kuvaatko osaamisesi riittävän hyvin? Osaatko tuoda osaamisesi, tuotteesi tai palvelusi riittävän hyvin esille. Ymmärtääkö asiakas mitä sellaista juuri sinä tarjoat, että siitä on hänelle erityisesti hyötyä. Myytkö samoilla sanoilla ja viesteillä kuin kaikki muutkin?
- Jos sinulla on verkkokauppa, joka myy samoja tuotteita kuin muutkin verkkokaupat, voit tehdä palveluprosessista (asioinnista kaupassasi) ylivoimaisen. Tarjoa jotain sellaista, että asiakkaat haluavat asioida juuri sinun verkkokaupassasi.
- Pakkaa tuotteesi eri tavalla. Toimita ne asiakkaalle eri tavalla. Toteuta jälkimarkkinointia eri tavalla. Tee jotakin, millä oikeasti erotut.
- Sama koskee asiantuntijaa. Tee palveluprosessistasi erottuva. Tarjoa kokonaisuutta, jota ei ole muilla. Erotu asiakaspalvelulla ja jälkimarkkinoinnilla.
Voit tehdä itsestäsi, yrityksestäsi ja palvelustasi jotain sellaista, joka jättää asiakkaalle niin muistettavan kokemuksen, että hän taatusti tulee takaisin ja vielä kertoo sinusta muille. Osaamisesi voi myös olla jotain todella ainutlaatuista, mutta kukaan ei tiedä sitä, jos et sinä kerro. Uskalla rohkeasti kertoa missä olet erinomainen.
Tee itse yrityksesi valinnat, älä odota muiden tekevän niitä puolestasi!
Mikäli taas tarvitset hyviä apuvälineitä tavoitteiden suunnitteluun ja toteuttamiseen, katso täältä työvälineitämme. Olisiko niistä sinulle hyötyä strategian suunnittelussa. Myynnin oppaassamme (täältä löydät siitä lisätietoa) on työvälineet myyntistrategian suunnitteluun.