Myyvä pakkaus maksaa itsensä takaisin

Pakkaukset sitten ovat ihania. Välillä näkee pakkauksia, joiden avaaminen on paljon innostavampaa. Odotan oikein että pääsen avaamaan tämän ihanan pakkauksen. Toisinaan taas eteen tulee pakkaus, joka kutkuttaa aivojani, voi kun saisi uudistaa tämän. Pakkaus itsessään saattaa olla toimiva, mutta ulkonäkö eli visuaalisuus ei kiehdo avaamaan.

Pakkauksella on aina ratkaiseva rooli tuotteen menestymisen kannalta. Pakkaus on se joka myy tai ei myy, jos itse tuote ei ole näkyvissä. Sen takia se voi olla, että pakkaus myös estää myyntiä. Myyvä, toimiva ja kiinnostava pakkaus maksaa itsensä takaisin. Se kohottaa tuotteen arvoa. Pakkauksen avulla voidaan myös nostaa tuotteen hintaa. Pakkauksella voidaan tehdä tuotteesta ekologisempi ja sitä kautta kohderyhmää puhuttelevampi. Toisinaan taas hyvin yksinkertainen pakkaus saattaa olla erinomaisesti myyvä. Pakkaus on myös osa brändiä ja yritystä. Pakkaussuunnittelussa otetaan huomioon yrityksen visuaalinen ilme ja kuinka pakkauksella tuetaan brändi-ilmettä.

Katso pakkausta ostajan silmin

Pakkausmateriaaleja on myös monenlaisia, ja aina on mietittävä mikä sopii parhaiten juuri sille tuotteelle. Mitä ostaja näkee pakkauksesta sekä kuinka hän kokee sen avaamisen/säilyttämisen toimivuuden.

Kaupassa, varsinkin päivittäistavarakaupassa ihminen käyttää muutaman sekunnin tuotteen valitsemiseen. Jos hän ei ymmärrä pakkauksen perusteella mitä sisällä on, voi tuote jäädä hyllyyn ja matkaan lähteä kilpailijan tuote. Siksi tuotepakkauksen on viestittävä nopeasti ja tehokkaasti sekä hyvin selkeästi oleelliset asiat. Huono pakkaus tai sellainen, joka ei tuo ostajan etsimiä asioita selkeästi esille, voi siis taklata ostamisen.

Pakkauksen sisällä olevan tuotteen on tietysti myös tuettava sitä mielikuvaa, mikä ostajalla on. Pakkauksen on oltava helppokäyttöinen ja miellyttävä. Tärkeää on, että sen saa helposti ja siististi avattua. Monessa elintarvikkeessa on tärkeää, että se voidaan sulkea uudelleen. Minulle tärkeää on myös että pakkauksesta saa helposti jokaisen pisaran tai murusen tyhjennettyä.

Ai että ärsyttää, jos viimeisiä sisältöjä on vaikea saada ulos. Tai  pakkaus lupaa helppoa avaamista, ilman mitään työvälineitä, sitten yrität repiä sitä auki ja ei millään aukea. No sitten haetaan sakset tai veitsi, jotka onneksi auttavat. Mutta kyllä vähän pettyi kun kuvitteli että tämähän on helppo avata. Moni oma kokemus lisää aina ymmärrystä tehdä asiakkaiden pakkaussuunnittelua. Kummasti huomaa pieniä hyviä ja ei niin hyviä asioita pakkauksista kun itse joutuu niitä availemaan.

Tee pakkauksestasi ostamisen arvoinen kokemus!

Jos haluat jutella pakkauksistasi, ole yhteydessä!

Suvi Voutilainen

Löydät minut täältä https://www.avenadesign.fi/

Sekä sosiaalisista medioista.

Jätä kommenttisi