Oletko miettinyt yrityksesi tämän vuoden strategiset tavoitteet?

Mitkä ovat yrityksesi tämän vuoden strategiset tavoitteet? Strategian tulisi olla jollain tavalla uniikki, selkeä ja kertoa, miten yritys erottuu edukseen kilpailijoistaan

Strategia, tuo ihana sanahirviö, saattaa toisinaan jopa ahdistaa. Strategia on kuitenkin yksinkertainen asia, se on valintoja, joita yritys tekee. Kuten tiedämme, yrityksessä tehdään jatkuvasti valintoja ja päätöksiä. Strategia saattaa vaan toisinaan olla vähän hukassa. Ei olla mietitty, mitä oikeasti halutaan tapahtuvan. Strategia on tavoitetila, johon halutaan päästä, ja tähän valitaan keinot (eli tehdään valintoja), jotta tavoitetila saataisiin toteutumaan.

Ensin kannattaa tarkastella nykytilannetta ja miettiä, pitääkö strategiaa muuttaa. Jos nykytilanteeseen ei olla tyytyväisiä, on tehtävä muutoksia. Otetaan esimerkiksi kivijalkakauppa, jonka myynti on kääntynyt laskuun. Laskua on ollut jo jonkin aikaa, mitä siis teet? Odotatko, että kyllä se joku viikko tai kuukausi lähtee nousuun, on se ennenkin noussut. Mikäli et tee mitään muutosta, ei myynti välttämättä kuitenkaan itsestään lähde kasvuun. Voi toki lähteä, mutta sen varaan ei voi laskea. Huono ratkaisu on siis jäädä vain odottelemaan. Aina kannattaa reagoida, kun yrityksen myynti ei kehity toivotulla tavalla. On siis tehtävä strategisia päätöksiä eli valintoja.

 

Tee strategisia päätöksiä eli valintoja nopeasti, älä jää odottelemaan 

Otetaan edelleen esimerkiksi tuo edellä mainittu kivijalkakauppa. Täytyy miettiä, mistä saa apua tilanteeseen. Perustatko nettikaupan tukemaan kivijalkaliikettä? Vaihdatko tuotevalikoimaa, otatko jotain uutta innostavaa myyntiin?  Saatko kustannuksia alemmaksi ja sitä kautta hintoja kilpailukykyisemmäksi? Markkinoitko oikeille kohderyhmille ja oikeissa kanavissa? Oletko kysynyt asiakkailta, millaisia tuotteita he haluavat ostaa?

Reagoi ja toimi tai muutaman kuukauden päästä voi olla myöhäistä. Reagointi tarkoittaa strategisia valintoja eli uuden strategian suunnittelua. Kaikkien yritysten, myös yhden hengen yrityksen, tulisi miettiä selkeät tavoitteet ja päämäärät. Ja mikä olisikaan parempi aika kuin miettiä näin uuden vuoden alkaessa, mitkä ovat yrityksesi tämän vuoden strategiset tavoitteet.

Strategiaa ei tarvitse pelätä, vaikka se kuulostaakin sanana kovin viralliselta. Haluamme siis yksinkertaistaa asiaa, jotta se ei tunnu/kuulosta peikolta ja strategiaa voisikin kuvata vaikkapa juonena. Se on yksinkertaisesti juoni, jonka avulla yritys elättää henkilökuntansa, yrittäjän ja tekee asiakkaat tyytyväiseksi sekä jonka avulla se saa myytyä tuotteitaan tai palveluitaan.

Esimerkki oli kivijalkaliikkeestä, mutta sama koskee vaikka palveluitaan myyvää asiantuntijaa. Onko sinulla oikeat asiakkaat, oletko miettinyt palvelutarjontaa heidän näkökulmastaan? Osaatko kuvata yrityksen osaamisen riittävän hyvin? Kuinka erotut muista palveluntarjoajista? Kaikki yritykset tarvitsevan oman juonensa!

 

Millaisen juonen rakennat yrityksellesi tänä vuonna?

Mieti ainakin seuraavat taloudelliset asiat:

  • Liikevaihto, kuinka paljon liikevaihtoa haluat tänä vuonna?
  • Onko liikevaihtosi liian pieni suhteessa kuluihin? Jos on, niin paljonko sitä tulisi nostaa 10%,   20 % vai 10 000 €, 20 000 €?
  • Aseta hyvin selkeät tavoitteet liikevaihdon suhteen, vain sitä kautta voit alkaa tehdä töitä saavuttaaksesi haluamasi liikevaihdon.
  • Jääkö asiakkaiden maksamista laskuista riittävästi katetta? Jos ei jää, niin mitä strategisia muutoksia tulisi tehdä, jotta kate olisi kohdallaan?

Jos et ole koskaan tehnyt tai päivittänyt vähään aikaan käyttöpääomalaskelmaa, ota nyt heti käyttöösi kassavirtalaskelma ja laita kulut ajantasalle. Paljonko sinulla on kuluja, onko kaikki kulut tarpeellisia ja voiko jostain vähentää? Pitääkö jotain kuluja lisätä? Kuinka paljon tuloja on tulossa ja kuinka paljon liikevaihdon on kasvettava? Tee laskelma, niin tiedät yrityksesi todellisen tilanteen

Millaisia asiakkaita haluat lisää? Tästä teimme aiemmin blogipostauksen. Käy lukemassa postauksemme ja tee selkeä suunnitelma sekä laskelma: paljonko tarvitset lisää asiakkaita ja millaisia asiakkaita? Tässä linkki kirjoitukseemme

 

Millaisen juonen rakennat erottuaksesi kilpailijoista?

Mitä ”uniikkia” teet? Mitään varsinaista täysin uniikkia sinun ei tarvitse tehdä, mutta sinun tulee osata erottua ja kertoa, miksi juuri sinun tuotteesi sekä palvelusi ovat parhaita.

Pohdi siis, miten erotut kilpailijoista

  • Mitä teet eri tavalla, paremmin tai kiinnostavammin?
  • Millaisia asioita asiakas haluaa? Mikä saa hänet kiinnostumaan juuri sinun yrityksestäsi?
  • Kuvaatko osaamisesi riittävän hyvin? Useimmat eivät uskalla kehua riittävästi itseään tai yleensäkään kertoa, missä he ovat hyviä. Ole rohkea ja kerro, missä olet hyvä. Miksi juuri sinun yrityksestä kannattaa ostaa.
  • Myytkö tuotteesi täysin samalla tavalla ja sanoilla kuin muutkin? Mieti, mitä tuotteissasi tai palveluissasi on sellaista, joka erottaa ne kilpailijoista.
  • Jos sinulla on verkkokauppa, joka myy samoja tuotteita kuin muutkin verkkokaupat, voit tehdä palveluprosessista (asioinnista kaupassasi) ylivoimaisen. Tarjoa jotain sellaista, että asiakkaat haluavat asioida juuri sinun verkkokaupassasi.
  • Pakkaa tuotteesi eri tavalla. Toimita ne asiakkaalle eri tavalla. Toteuta jälkimarkkinointia eri tavalla. Tee jotakin, millä oikeasti erotut.
  • Sama koskee asiantuntijaa. Tee palveluprosessistasi erottuva. Tarjoa kokonaisuutta, jota ei ole muilla. Erotu asiakaspalvelulla, jälkimarkkinoinnilla.

Tässä muutamia asioita mietittäväksi. Palveluprosessista voi tehdä uniikin, tekemällä asioita paremmin ja eri tavalla kuin muut. Sinustakin voi tehdä uniikin. Osaamisesi voi olla sellaista, joka on puettavissa sellaiseksi kokonaisuudeksi, että asiakkaat ymmärtävät saavansa erinomaista osaamista.

 

Tee itse yrityksesi valinnat, älä odota muiden tekevän niitä puolestasi!

Eli nyt viimeistään miettimään strategiaa tälle vuodelle. Pohtimalla edellä kirjoitettuja asioita, pääset jo paljon eteenpäin. Ja jos yrityksen strategia-asiat kiinnostavat enemmänkin, kirjoitimme aiemmin KasvuStoorin blogissa kattavan postauksen niistä. Voit lukea kirjoituksen täällä 

Mikäli taas tarvitset hyviä apuvälineitä tavoitteiden suunnitteluun ja toteuttamiseen, katso arjen  apulaisemme. KasvuStoorin verkkokaupasta löytyy myös hyödyllinen tavoitepolku  ,jonka voit tilata itsellesi sähköisessä muuodossa.

Jatkamme strategisia pohdintoja myöhemmin tulevissa artikkeleissa. Pysy kuulolla!

 

Minun intohimonani on ollut rakentaa kestävä yritys, jossa ihmisiä motivoidaan tekemään erinomaisia tuotteita. Kaikki muu oli toissijaista. Totta kai oli hienoa tehdä voittoa, koska juuri se antoi mahdollisuuden tehdä hyviä tuotteita. Mutta motiivin lähde olivat tuotteet, eivät voitot. Sculley käänsi nämä prioriteetit toisin päin niin, että tavoitteena oli tienata rahaa. Ero voi vaikuttaa pieneltä, mutta lopulta se merkitsee kaikkea. Se ratkaisee, millaisia ihmisiä palkkaat, ketkä saavat ylennyksiä, mistä palavereissa puhutaan.— Steve Jobs

Jätä kommenttisi