Olisiko myyntistrategian aika?

Myyntistrategia – mikä se oikein on? Mitä minun tulee tehdä? Olisiko nyt aika tehdä myyntistrategia vuodelle 2024?

Kestävyysurheilija joutuu tekemään sekä ajallisesti että määrällisesti paljon töitä pärjätäkseen. Hänen on rakennettava suunnitelma ja tehtävä strategia kuinka hän aikoo toteuttaa urheilusuorituksen. Kuinka kestää pitkän matkan urheilua kuten esimerkiksi maratonin. Kuntoa ei rakenneta hetkessä ja aloitettaessa nollasta juoksijalle ei riitä harjoitteluksi silloin tällöin juokseminen. On siis tehtävä suunnitelma ja riittävästi töitä, jotta jaksaa juosta pitkän matkan.

Myynti on jokaisessa yrityksessä erillinen tehtävä ja se on jonkun hoidettava. Myynnin tekeminen on huomattavasti helpompaa kun tietää mitä tekee. Kun on tehnyt selkeän suunnitelman ja etenee sen mukaan. Tulee myös tehtyä eikä jää vain mietinnän ja pitäisi tehdä asteelle. On niin helppoa tehdä kaikkea muuta kuin sitä myyntityötä. Siksi usein vaaditaan kurinalaisuutta ja suunnitelmaa tulosten aikaansaamiseksi samalla tavalla kuin kestävyysurheilussa.

Myyntistrategiassa suunnitellaan ja päätetään kuinka tehdään tulosta

Myyntistrategiassa suunnitellaan ja päätetään

  • kenelle myydään
  • mitä millekin kohderyhmälle tarjotaan ja myydään
  • miten myydään
  • millaisia myyntikanavia käytetään.

Näiden kysymysten pohjalta tehdään myyntistrategia. Olet jo pitkällä kun tiedät vastaukset näihin. Voit tehdä strategian. Löydät täältä myynninoppaastamme työvälineet strategian tekemiseen.

Pohdi millainen on sinun myyntistrategiasi? Kuinka saavutat kohderyhmät, millaisia myynnin keinoja aiot käyttää sekä kanavia.

Aina voi hyödyntää myös asiakkaita tai muita yrittäjiä tiedon saamiseksi

Myyntistrategiaa suunnitellessa saattaa tulla eteen tilanteita, että ei oikein tiedä kuinka erottua, mitä tarjota, miksi asiakas ostaisi tai millaisena pakettina kannattaisi tarjota. Ketkä olisivat potentiaalisia ydinasiakkaita. Millaisia asiakkaita kannattaisi metsästää lisää.

Monesti jäädään suunnittelemaan pitkäksikin aikaa, kun ei tiedetä tarkalleen mitä tehtäisiin tai miten toteutettaisiin. Älä jää liian pitkäksi aikaa vain suunnittelemaan. Lähde testaamaan tuotteitasi tai palveluitasi ja niiden myyntiä. Kysy olemassa olevilta asiakkailta, potentiaalisilta asiakkailta tai muilta yrittäjiltä.

Saat heiltä arvokasta tietoa, ideoita ja vinkkejä myyntistrategian tekemiseksi. Saatat saada jopa kullanarvioisia neuvoja ja tietoa, jota voit hyödyntää.

Toimi seuraavasti:

  1. Valitse kohteeksi 5-10 sellaista asiakasta, jotka eivät ole niitä kaikkein potentiaalisimpia ydinasiakkaitasi, joita haluat saada asiakkaiksi. Valitse tällaisia asiakkaita harjoitellaksesi myyntityötä. Voit myös kysyä joltain tutulta yrittäjältä tai yrityksen työntekijältä, voisitko harjoitella myyntiä heidän kanssaan. Mikäli sinulla on liike tai muu vastaava voit pyytää muutamia tuttujasi tai puolituttuja tulemaan asiakkaaksesi.
  • Käy myyntineuvottelu näiden asiakkaiden kanssa. Muista kirjata itsellesi ylös heidän kysymyksensä, kommenttinsa ja palautteensa.
  • Tee kysymyksiä heille. Selvitä mitä, millaisena ja mistä he haluaisivat ostaa? Mitä sinulta puuttuu tai puuttuko? Onko jotain oston esteitä, jotka tulevat heiltä esille?
  • Muokkaa palautteiden ja myyntikokemusten perusteella myyntistrategiaasi ja myyntitaktiikkaasi toimivammaksi sekä asiakkaiden tarpeita vastaavaksi.
  • Tiedät, mitä asiakkaat haluavat ja tarvitsevat. Mikä sanomasi, kertomasi ja esittämäsi saa heidät kiinnostuneeksi ja ostamaan. Kuinka sinun tulee sanoittaa myyntityötäsi eli mitkä ovat tärkeimmät myyntiargumentit.

Sinun on paljon helpompi suunnitella myyntistrategia ja lähteä toteuttamaan sitä. Lisäksi se saattaa tuottaa haluamaasi tulosta.

Et saa koskaan tietää mitä olisi voinut tapahtua

JOS ET EDES YRITÄ

Jätä kommenttisi