Tee sisältö- ja somestrategia yrityksellesi
Some on vaikuttava kanava. Voit miettiä sitä myös samalla tavalla kuin ostettu media. Sen voima on vaikuttavampi. Sen kautta rakennat luottamusta lukijoihisi, seuraajiisi, asiakkaisiin ja kaikkiin niihin jotka näkevät viestisi somessa. Sen kautta rakennat luottamussuhdetta, joka vaikuttaa ihmisten päätöksiin ostamisesta.
Jotta luottamusta voi rakentaa on oltava läsnä. Tämä vaatii yritykseltä läsnäolemista siellä missä asiakkaat eli ihmiset ovat. Tämä taas vaatii suunnitelmaa mitä tehdään, missä kanavissa, kuinka luottamusta rakennetaan, vahvistetaan ja lisätään.
Jotta homma rokkaisi, ja aikaa ei mene säheltämiseen, tarvitaan strategia. Strategia antaa suunnan, jotta yritys kohtaa asiakkaansa oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan. Sen avulla yritys voi tehdä vaikuttavaa markkinointia, kiinnostavaa sisältöä ja rakentaa luottamusta. Tämä ei tapahdu hetkessä, vaan vaatii pitkäjänteistä työtä. On turha kuvitella, että kun teemme pari blogipostausta, muutaman instastoryn ja vähän heittelemme faceen joitain juttuja niin kyllä kaikki meidät tuntevat. Eivät tunne. Brändin, yrityskuvan, tunnettuisuuden rakentamiseen menee aina aikaa, on kanava sitten mikä tahansa. Some on hyvä kanava siihen, mutta silloin on oltava selkeä suunnitelma jota pitkin edetään.
Mitä sitten kannattaa tehdä?
1. Tavoite
Tee ensin tavoite mitä haluat somesta? Haluatko vahvistaa brändiä, rakentaa tunnettuutta, hankkia liidejä, tehdä kauppaa, kasvattaa verkkosivujen kävijöitä vai mitä haluat?
Jotta tiedät oletko onnistunut tavoitteessasi, sinun on ensin päätettävä mitä haluat. Jos haluat lisää asiakkaita sinun on kerrottava tuotteista tai palveluista. Niistä on kerrottava, esitettävä, tuotava esille sellaista sisältöä, joka herättää mielenkiinnon. Tähän ei riitä pelkkä tuotteiden mainostaminen. Jaa ideoita, vinkkejä, käyttötarkoituksia, neuvoja, kokemuksia eli jotain kiinnostavaa.
Jos jaat asiakaskokemuksia, tämä kertoo asiakkaille mitä heillä on lupa odottaa asiakaspalvelultasi. Heillä on jo mielikuva muiden kokemusten perusteella.
2. Kohderyhmät
Seuraavaksi pohdi keitä haluat viestinnälläsi tavoittaa? Sinulla voi olla useitakin kohderyhmiä. Voit tavoitella kuluttajia ostamaan tuotteitasi, ja samaan aikaan voit tunnetuksi tekemisellä tavoitella myös jälleenmyyjiä tuotteillesi.
Sinun on helpompi miettiä sisältöä ja kanavia saavuttamiseen, jos tunnistat kohderyhmäsi. Somessa voit kohdistaa mainontaa myös täsmäiskuna heille, jos tiedät millaisia ihmisiä he ovat. Esimerkiksi ikä, asuinpaikat, harrastukset tai työ.
3. Kanavat
Kanavia löytyy paljon ja sinun tulisikin miettiä mitkä kanavat toimivat sinun kohderyhmällesi. Keskittyä oleellisiin kanaviin, kaikkiin ei tarvitse mennä.
Onko sinun kohderyhmäsi Facebookissa, joka tavoittaa laajalti suomalaisia. Se on edelleen erittäin käytetty kanava. Instagram on ollut pitkään jo nouseva kanva. Se vaatii kuvamaailmaa, ja sen kautta saatat tavoittaa nuorempaakin kohderyhmää. Monelle kuluttajatuotteelle ja -palvelulle IG + FB on hyvä yhdistelmä. Snapchat o nuorente keskuudessa suosittu kanava, ja sitä hyödynnetään lähinnä kavereiden kanssa höpöttelyyn. YouTube on hyvin suosittu ja myös nuorten käyttämä.
Twitter ja LinkedIn ovat hyviä informaatio ja keskustelukanavia etenenkin B2B markkinointiin ja rekrytointiin. Siellä on tärkeää osallistua, jakaa infoa ja olla läsnä. LinkedIn on hyvä paikka verkostoitumiseen myös.
Nämä kanavat toimivat hieman eri tavalla, ja riippuen missä kohderyhmäsi on, sinun on otettava tämä sisällöntuotannossa huomioon. Mene siis sinne, missä kohderyhmäsi on. Tutustu eri kanaviin ja myös siihen millainen sisältö toimii kussakin kanavassa. Mikä on kanavan ”strategia”. Vastaa kohderyhmän tarpeisiin ja lähde rakentamaan pitkäjänteistä sisältötyötä.
4. Sisältö
Sisältö on somessa ratkaisevassa asemassa. Siellä pitää olla sisältöä johon reagoidaan, kiinnostutaan ja se on aitoa. Teet sisältöä rehellisesti ja aidosti seuraajille ja lukijoille. Pelkkä tuotteiden tai palveluiden esille tuonti ei riitä sisällöksi. Eli sanomasi ei voi olla koko ajan: osta tämä. Tee merkityksellisempää, kiinnostava sisältöä. Tarinat tekemisestäsi ja yrityksestäsi ovat hyvää sisältöä. Vinkit erilaiset mihin vaikka tuotteitasi käytetään. Asiakastarinat kiinnostavat aina ihmisiä. Tarinoilla kerrot mitä teet, miksi teet sitä mitä teet ja kuinka sen teet. Niiden avulla herätät tunteita ja jätät itsesi, yrityksesi ja palvelusi/tuotteesi ihmisten mieleen.
Erilaiset ihmiset tykkäävät myös erilaisesta sisällöstä. Joillekin merkityksellisimpiä ovat faktat kun taas toisille tarinat. Et siis voi tehdä yhdessä postauksessa kaikkea kerralla. Sisältösuunnittelussa voit kuitenkin ottaa erilaiset kohderyhmät huomioon.
Tee suunitelma sisällöstä ja sen toteuttamisesta
- kuinka usein julkaistaan
- kuka julkaisee
- mitä seurataan.
5. Seuranta
Seuraa mitä tapahtuu. Seurannan avulla saat tietoa, jota voit hyödyntää sisällön suunnittelussa tulevaisuudessa sekä markkinoinnissa. Näet mistä ihmiset ovat kiinnostuneita, mikä saa heidät reagoimaan ja millaista sisältöä he odottavat sinulta.
Seuraa ainakin
- seuraajamääriä ja niiden kasvua
- postausten reaktioita
- verkkoliikennettä sivuillesi eri somekanavista
- omaa someasi versus kilpailijoiden somet
- keskustelua omien kanaviesi ulkopuolella
- negatiivisia reaktioita
- omaa vastausaikaasi somessa
- myyntiin johtaneita reagointeja
- konservioprosenttia eri kanavista.
Aina ei tiedä mikä johti kauppaan, ostoon asiakkaan kohdalla. Kuinka paljon somessa näkyvyys, suositukset, sisältö on vaikuttanut. Varmaa on kuitenkin että näkyvyydellä on aina vaikutuksia. Ei vain ole aina helppo mitata kaikkea tarkalleen. Seurantaa on kuitenkin tänä päivänä helppo tehdä, koska siihen on välineet.
Tässä vähän sinulle strategian suunnitteluun eväitä. Blogistamme löydät lisää juttuja strategian suunittelusta, myynnistä, markkinoinnista. Tässä pari vinkkiä somen juttuihin: jos haluat lukea lisää somesta, löydät täältä lisätietoa facen markkinoinnista. Instan markkinoinnista voit lukea täältä lisää