Uuden edessä – Vieraskynä
Oli kevät 2017 – olin myynyt yritykseni liiketoiminnan – 20 vuoden kosmetiikan maahantuonti ja koulutus oli ohi. Oli helpottunut olo, olin jo pitkään kokenut, että alan vaihto olisi tarpeen, ja vihdoinkin löysin työlleni hyvän jatkajan.
Ja sitten, olin tyhjän päällä – mikä minusta tulee isona???
Kuuntelin erilaisia webinaareja ja siivosin kaappeja, kunnes näin kahden suomalaisen kaveruksen ilmoituksen Amazon kurssista. Olin jo pitkään ostanut itse tuotteita Amazonista, ja ryhdyin mielenkiinnolla kuuntelemaan mitä Vikillä ja Tonylla oli kerrottavaa. Ja tällä tavoin osallistuin Suomen ensimmäiseen Amazon myynti- ja markkinointikurssiin.
Tällä tiellä olen yhä, yli vuoden jälkeen olen kuunnellut lukuisia tunteja eri gurujen opetuksia yrittäen löytää parhaan mahdollisen opin Amazonin kautta myynnistä.
Idea Amazon myynnissä on seuraava: ostat tuotteet esimerkiksi Kiinasta, lähetät ne suoraan USA:n Amazoniin, mainostat ja myyt tuotteet eteenpäin. Amazon varastoi, antaa hyvän markkina-alustan myyntiä varten, lähettää asiakkaalle tuotteet ja tilittää rahat. Helppoa, vai mitä?
MUTTA, mistä tiedät oikean tuotteen mikä myy, kuinka käyt hintaneuvottelun kiinalaisten, vietnamilaisten ja intialaisten kanssa, mistä tiedät, että tuote on hyvälaatuinen, kuinka mainostat, millä hakusanoilla asiakkaat etsivät tuotteita, kuinka saat oman tuotteesi listauksen kärkeen??
Tätä kaikkea olen opiskellut ja oppinut. Mikä vuosi!! Välillä olen ollut turhautunut ja ahdistunut Amazonin tavoista toimia, mutta matka on ollut mitä mielenkiintoisin. Olen oppinut käyttämään digitaalisia markkinointivälineitä; Facebook Business Manageria, Pikseleitä, Messenger markkinointia. Opin teettämään tekstiä, videoita, kuvia ja e-kirjojen kansia eri sivustoja hyväksi käyttäen.
Amazon.com tai Amazon Euroopassa myyminen ei ole helppoa mutta todella mielenkiintoista. Matkan aikana olen löytänyt uskomattomia oman alan ammattilaisia, joiden koulutuksissa olen oppinut käyttämään uusimpia digitaalisia markkinointikeinoja. Keinoja, jotka toimivat myös muussa markkinoinnissa, ei vain Amazonissa.
Ja matka ja oppiminen jatkuvat. Tässä työssä on todella kyse niin trendikkäästä asiasta kuin ”Life long learning”
Liisa Söderholm
Vieraskynän kirjoittaja on Liisa Söderholm, yrittäjä, Mentori. Myynnin ja markkinoinnin ammattilainen. Viimeisimpänä valtauksena Amazon – myynti.