Verkkokaupan vinkkejä osa 2
Verkkokauppaan saapuessa potentiaalinen asiakas, ostaja, näkee ensimmäisenä visuaalisen näkymän, jonka kautta hän luo myös mielikuvan yrityksestä.
Millainen on hyvä verkkokauppanäkymä?
Se luo postiivisen tunnetilan. On selkeä, helppokäyttöinen, ajantasalla oleva ja loogisesti toimiva. Helppous ja vaivattomuus ovat yksi tärkeimmistä asioista. Jos kauppa näyttää sekavalta, saattaa ostaja ”kääntyä kannoillaan” eli valita toisen kaupan. Me haluamme nopeasti ja vaivattomasti tehdä ostokset. Verkkokaupan on siis toimittava.
Siitä tulee tulla luotettava kuva, yhteystiedot, yrityksen tiedot on löydettävä helposti. Täältä uskaltaa ostaa. Jos yhtään epäilyttää, ostos jätetään tekemättä. Asiakas tekee ostopäätöksen kaiken sen tiedon perusteella, jotka annat. Oletko sinä jättänyt tilauksen tekemättä sen takia, että et löydä jotain tärkeää tietoa? Minä ainakin olen. Se voi olla hyvinkin yksinkertainen tieto kuten tarkat mitat, kokotaulukko, vaatteen pesuohje, tuotteen valmistusmaa, käyttöohje, tehokkuus tai jotain muuta. Riippuen mikä on ostajalle merkityksellinen.
Lisämyynti ja asiakaspalvelu ovat tärkeitä
Lisämyynnin tekeminen verkkokaupassa on yhtä tärkeää kuin kivijalkakaupassa. Voit kertoa, että nämä tuotteet liittyvät myös tiettyyn tuotteeseen. Verkkokaupassa esimerkiksi chat-palvelu on toimiva. Hyvä kanava myynnin tekemiseen. Asiakas saa chatin kautta nopeasti, vaivattomasti ja helposti tarvitsemansa lisätiedot.
Viesteihin vastaaminen muiden kanavien kautta on hoidettava nopeasti. Jos ostaja joutuu odottamaan tietoa pitkään, hän on jo mennyt seuraavaan kauppaan. Palvelua voi myös laajentaa erilaisten somekanavien kautta. Tänä päivänä kukaan ei jaksa odottaa kauaa. Vuorokausi on todella pitkä aika. Myös toimitukset tulee tehdä tehokkaasti. Mikäli tavaran toimitus viipyy viikon tai kaksi, saattaa olla että asiakas ei palaa enää koskaan kauppaasi. Hitaus on yksi verkkokaupan sudenkuoppia.
Tässä vielä vinkkejä osa 2, verkkokaupan imagoon ja markkinointiin
- Hyvät tuotekuvat ja yksityiskohtaiset kuvaukset ovat todella tärkeitä. Asiakkaan on helppo vertailla tietoja ja hintoja. Tarkat, selkeät ja hyvät tuotekuvaukset lisäävät luottamusta. Ne kertovat tuotteen ominaisuuksista ja helpottavat ostopäätöstä. Aivan kuten kivijalakaliikkeessä myyjä kertoo tuotteen tiedot ja ominaisuudet, sinä voit tehdä tämän verkossa.
- Mieti myös kuinka asiakas haluaa nähdä tuotteen. Onko merkityksellistä, että hän näkee tuotteen eri suunnista tai sisältä? Millaiset kuvat kertovat ja näyttävät riittävät tiedot? Riippuen millainen tuotteesi on. Tuleeko oston esteeksic esimerkiksi se, jos tuotetta ei ole kuvattu eri suunnista.
- Laadukkaat ja hyvät kuvat ovat yksi verkkokaupan tärkeimpiä asioita. Kuvilla myydään moni tuote. Myös palveluissa on kuvilla merkitystä. Mieti mistä saat kuvat. Onko päämiehelläsi kuvia valmiina, joita voit käyttää? Kuvaatko itse? Ostatko kuvaajan? Kuinka usein vaihdat kuvia?
- Entä tekstit? Kuinka kuvaat teksteillä tuotteesi tai palvelusi. Mitä kerrot? Mitkä asiat ovat oleellisia? Millaisia tietoja odotetaan ja halutaan nähdä?
- Google tykkää, että tuotteesta /palvelusta löytyy hyvin tekstiä ja sisältöä. Asiaa johon se voi tarttua. Mieti oleelliset sanat, joilla tuotetta haetaan.
- Kuinka markkinoit verkkokauppaasi? Asiakkaat eivät löydä sinne itsestään, vaan sinun on tuotava se heidän tietoisuuteen. Tee markkinointisuunnitelma verkkokaupalle. Markkinointi on jatkuvaa ja kuuluu verkkokauppiaan työpäiviin. Aikaa on siis allakoitava kalenteriin markkinoinnin tekemiseen. Et voi ajatella, että nyt kun asiakkaat ovat löytäneet kauppani voin vähentää markkinointia. Verkkokauppa ei myy ilman, että markkinointia tehdään. Allakoi aikaa joka viikolle, mahdollisesti päivälle markkinoinnin tekemiseen.
- Hakusanaoptimointi eli SEO on tavoitteellista toimintaa. Sillä pyritään nostamaan yrityksen verkkokauppa/verkkosivusto mahdollisimman korkealle hakutuloksissa avainsanoilla. Jos myyt esimerkiksi vaelluskengiä, voi hakusanoina olla vaikka kengät vaellukselle, vedenpitävät kengät, kosteutta hylkivät kengät, maastokengät, sadekelin kengät jne. Eli ihmiset hakevat eri sanoilla kauppaamaasi asiaa. Tätä sinun kannattaa tutkia. Täältä löydät lisää tietoa aiemmasta artikkelistamme.
- Entä sitten SOME? Kuinka yhdistät SOMEn verkkokauppaasi? Mitä kanavia käytät (fb, insta, linkkari, twitter , pinterest tai jotain muita)? Missä kanavissa asiakkaasi liikkuvat? Mieti realistisesti ajankäyttösi. Kuinka paljon ehdit panostaa SOMEn tekemiseen. Valitse kanavat ja tekeminen. Tee tai sisällytä SOMEn tekeminen markkinointisuunnitelmaasi. Täältä löydät myös lisää luettavaa aiheesta.
- Päätä myös teetkö SOMEn itse vai ostatko palvelun?
- Seuranta ja vielä kerran seuranta. Muista seurata mitä tapahtuu. Kuinka paljon kaupassasi on kävijöitä? Mitä he tekevät? Mikä kiinnostaa? Mikä somessa johtaa kauppaan? Mikä herättää? Mikä saa liikennettä sivuillesi? Mikä saa kauppaa aikaiseksi? Google Analyticsin avulla saat paljon tietoa. Tieto auttaa sinua rakentamaan kampanjoita, tekemään markkinointia, tavoittamaan kohderyhmät, löytämään oikeat kohderyhmät ja tekemään kauppaa.
Verkkokaupan päivittäminen on jatkuva prosessi. Kauppa pitää olla ajantasalla. Varaa siis aikaasi päivittämiseen. Teknisiä asioita on myös päivitettävä välillä. Sinulla on hyvä olla palveluntarjoajana ammattailainen, johon voit tukeutua silloin kun tarvitset apua.
Tässä hän ajatuksia ja vinkkejä tueksisi. Kaikkea ei saa näihin kahteenkaan postaukseen, mutta lisää eväitä löydät lukemalla ja kyselemällä.
Kaupallista syksyä!