Vieraskynä – Instagram yrityksen markkinoinnissa – 5 tehovinkkiä yrittäjälle markkinointiin
Yrittäjällä on mahdollisuus tavoittaa suuri määrä käyttäjiä Instagramin kautta. Myyt sitten palvelua tai tuotteita, oleellista on kertoa yrityksen tarinaa visuaalisesti eli valokuvin ja videoin sekä saada oikeat ihmiset kiinnostumaan. Instagramin avulla on mahdollista ottaa yleisösi osaksi yrityksesi arkea ja siten rakentaa luottamussuhdetta.
Somemarkkinoinnissa luottamuksen rakentaminen on tärkeää, sillä ostaminen edellyttää, että asiakas luottaa myyjään. Instagramissa voit tuoda osaamistasi ja valikoimaa esiin hauskalla, kepeällä ja persoonallisella tavalla!
Lisää myyntiä tavoittelevan yrittäjän kannattaa kerralla laittaa kuntoon perusta, jotta oikean kohderyhmän tavoittaminen voi alkaa. Vastaa ensin seuraaviin kysymyksiin:
-Ketä haluat Instagramista tavoittaa?
-Miten voit auttaa heitä?
-Miten tuot houkuttelevin kuvin ja mielenkiintoisin saatetekstein esiin ratkaisusi asiakkaan ongelmaan?
-Minkälainen sisältö kiinnostaa kohderyhmääsi?
Kun nämä asiat ovat selvillä, voit seuraavien vinkkien avulla ottaa Instagramin myyntiä tukevaksi viestintäkanavaksi!
1. Ota käyttöön Instagram-yritystili
Yritystilin käyttöönotto mahdollistaa tilastot sekä datan liikkumisen Instagram-tilisi ja Facebook-yrityssivun välillä. Facebook omistaa Instagramin ja näin ollen kertyvää dataa voi hyödyntää esimerkiksi kohdennetusta mainonnassa.
2. Julkaise säännöllisesti korkealaatuisia kuvia
Instagramissa kannattaa julkaista päivittäin, jos vain mahdollista. Sovellus on kehitetty siihen, että ihmiset jakaisivat hetkiä elämästään muiden kanssa ja siksi yleisöstä on kiinnostavaa tietää, miltä sinun yrityksesi arki näyttää.
Älypuhelimella saat hienoja kuvia, kunhan vain perehdyt kännykän asetuksiin, harjoittelet kuvan sommittelua ja testaat uusia kuvakulmia. Harjoittelu on hauskaa ja nopea jako kännykästä onnistuu missä vain!
3. Ajasta julkaisuja ajankohtiin, jolloin yleisösi on paikalla
Kun olet muuttanut tilisi yritystiliksi (tai perustanut sellaisen) ryhdyt näkemään kävijätilastoja. Seuraa kävijätiedoista etenkin sitä, mihin kellon aikaan yleisösi on aktiviivisimmillaan paikalla.
Kun huippuajankohdat ovat selvillä, voit ryhtyä ajastamaan julkaisuja uudistuneesta Facebook Creator Studiosta. Näin saat paremmin näkyvyyttä ja vuorovaikutusta seuraajiesi kanssa. Katso ohjevideo, kuinka voit ajastaa Instagram julkaisut.
4. Tee Stories -toiminnossa kyselyjä
Somekanavien algoritmit suosivat julkaisuja, joihin yleisö reagoi. Tämän lisäksi lyhyet kyselyt ovat loistava keino saada lisätietoa yleisösi tarpeista, haasteista tai toiveista. Hyödynnä siis Instagram Storiesin puolella olevia erilaisia kyselytoimintoja. Kun kysymys on selkeästi esitetty ja vastaaminen helppoa, yleisösi osallistuu paremmin ja saat vuorovaikutusta aikaiseksi.
5. Seuraa tärkeimpiä #hashtageja ja osallistu keskusteluun
Instagramissa ihmiset navigoivat #hashtagien avulla, joten löydettävyyden takia jokaiseen julkaisuun kannattaakin lisätä 8-28 #hashtagia, jotka liittyvät liiketoimintaasi ja julkaisemaasi sisältöön.
Tämän lisäksi voit lähteä seuraamaan alaasi liittyviä #hashtageja, jotta saat uutisvirtaasi aiheeseen liittyviä julkaisuja ja pääset osallistumaan keskusteluun! Sosiaalinen media on sosiaalinen eli sen taitava käyttö edellyttää halua kommunikoida yleisösi kanssa ja aitoa halukkuutta auttaa heitä.
Toivottavasti nämä vinkit auttavat sinua markkinoinnin toteuttamisessa Instagramissa!
Mikäli tarvitset lisäapua, autan mielelläni! Tavoitat minut somessa käyttäjätunnuksella Someleontti sekä seuraamalla #Someleontti -aihetunnistetta.
Olen tehnyt pienyrittäjille ja markkinointivastaaville oman verkkokoulutuksen, jotta voit saada aikaan parempia tuloksia ja lisätä myyntiä somen avulla. Voit opiskella tärkeitä digitaitoja sinulle sopivina ajankohtina verkossa. Uusilla taidoilla, työkaluilla ja vinkeillä teet markkinoinnista johdonmukaista ja tavoitat uusia asiakkaita somesta.
Liity mukaan Somesoppa® Mastermindiin jo tänään!
https://someleontti.somesoppamastermind.fi/
Iloisin terveisin,
Digiapurisi Sanya
Somestrategi | Digisisällöntuottaja | Somesoppa® -somekouluttaja
#Someleontti