Vieraskynä – Kuinka yrittäjä hyödyntää Facebook-mainontaa tehokkaasti
Monet pienyrittäjät ajattelevat, että suuremman määrän myyntiä ja asiakkaita saaminen tarkoittaa samalla automaattisesti suurempaa määrää työtä. Tai saatetaan jopa ajatella, ettei omaa bisnestä ole enää mahdollista kasvattaa tietyn rajan jälkeen ja tyydytään pieniin myynteihin ja kitkuttelemaan hyvin pienellä palkalla.
Asiakkaita yritetään hankkia kiivaasti “somettamalla” ja ohjaamalla postauksilla liikennettä eri kanavista kotisivuille ja sitten toivotaan, että myyntiä alkaisi tulla.
Tämä on useimmiten täyttä ajanhukkaa ja nyt kerron miksi väitän näin.
On totta, että kun verkossa halutaan tehdä myyntiä, tarvitaan silloin mahdollisimman paljon liikennettä eli potentiaalisten asiakkaiden virtaa kotisivuillesi tai verkkokauppaasi.
Totuus on kuitenkin, että suurin osa pienyrittäjistä hankkii liikennettä ja etenkin hyödyntää saatua verkkosivuliikennettä erittäin tehottomasti. Potentiaalisia asiakkaita valuu hukkaan kuin vesilasista, jonka pohjassa on reikä.
No mistä tämä sitten johtuu?
Suurimmalla osalla pienyrittäjistä ei ole toimivaa menetelmää asiakkaiden hankkimiseen verkosta. Sosiaalinen media on hyvä työkalu, mutta yksinään somepostaukset eivät muodosta järkevää asiakashankintamenetelmää, vaan ennemminkin riskin jos koko markkinointi nojautuu ainoastaan niiden varaan. Somekanavat kun eivät ole kenenkään meistä omistuksessa ja niissä voi tapahtua yrittäjälle epäsuotuisia muutoksia milloin tahansa.
Minulla on tästä myös omakohtaista kokemusta, sillä kamppailin itsekin näiden asioiden kanssa aloittaessani yrittäjänä. Minullakaan ei ollut silloin minkäänlaista kunnollista menetelmää, jolla olisin voinut ennustettavasti hankkia uusia asiakkaita.
Yritin olla aktiivinen kaikissa mahdollisissa some-kanavissa ja saada “näkyvyyttä”, lähettelin kylmäsähköposteja, kirjoitin ja julkaisin joka viikko blogipostauksia…
Ja mikä oli tulos?
Sain uuden asiakkaan silloin tällöin, mutta samalla poltin kynttilää molemmista päistä ajatellen, että kyllä kohta tulee muutos parempaa kun vain teen riittävästi niitä asioita joita “kokeneemmat” kehottaa. Kuuntelin ihmisiä, joiden neuvo oli “Mitä aktiivisempi olet somessa, sitä enemmän saat asiakkaita”.
Muutos tapahtui kuitenkin vasta, kun kyseenalaistin tämän kaiken ja aloin radikaalisti muuttaa toimintatapojani. Päätin valita vain yhden pääkanavan, johon keskittäisin kaikki markkinointitoimenpiteeni. Kanavaksi valitsin Facebookin ja Facebook-mainokset.
Nyt pari vuotta myöhemmin olen löytänyt toimivan menetelmän tuotteiden ja palveluiden myymiseen verkossa. Hyödynnän tätä menetelmää päivittäin itse minkä lisäksi autan asiakkaitani kasvattamaan heidän myyntejään menetelmän avulla.
Tällä menetelmällä on mahdollista…
- hankkia asiakkaita ja myyntiä riippumatta siitä paljonko käytät siihen aikaasi
- löytää verkosta jatkuvasti uusia, tuotteestasi tai palvelustasi kiinnostuneita potentiaalisia asiakkaita
- saada tuloksia johdonmukaisesti ja ennakoitavasti
Tämä menetelmä on Facebook-mainonta.
Seuraavaksi kerron, miksi sinunkin kannattaa valita markkinointikanavaksesi Facebook-mainokset, miten pääset siinä parhaiten alkuun sekä vältät pahimmat virheet.
Miksi Facebook-mainokset?
Suomalaisista jo yli 2,7 miljoonaa käyttää Facebookia aktiivisesti ja se onkin edelleen suurin somekanavamme. Lisäksi Facebook-mainonnan etuna on se, että tavoitat sillä myös Instagramissa olevan kohdeyleisösi, sillä Facebook omistaa Instagramin ja mainosalusta on kanavilla yhteinen.
Mainostajat eivät kuitenkaan ole vielä Suomessa rynnänneet sankoin joukoin Facebookiin, joten kilpailu on vielä hyvin vähäistä ja mainonta edullista. Siispä nyt on erinomainen hetki aloittaa Facebook-mainonnan opettelu ennen kilpailun kovenemista.
Kun teet Facebook-mainontaa oikeanlaisella strategialla (jota suurin osa mainostajista ei käytä), saat valjastettua Facebookista automaattisen myyntikoneen yrityksellesi.
Miten alkuun Facebook-mainonnassa?
Facebook-mainonnassa parasta sen tuottamien johdonmukaisten tulosten sekä edullisuuden lisäksi on ehdottomasti mainosten kohdennusmahdollisuudet, jotka ovat paremmat kuin missään muussa kanavassa.
Jos olet joskus kokeillut Facebook-mainontaa olet todennäköisesti kohdentanut mainoksesi sijainnin, iän, sukupuolen tai kiinnostuksen kohteiden mukaan. Facebook kuitenkin mahdollistaa hyvin monenlaisia (vielä tehokkaampia) kohdennusvaihtoehtoja mainoksillesi.
Saadaksesi käyttöösi tehokkaimmat mainonnan kohdennustavat, tulee käytössäsi olla Facebook-pikseli, joka asennetaan kotisivuillesi tai verkkokauppaasi.
Pikselin avulla pystyt esimerkiksi tekemään niin sanottua retargeting-mainontaa, jolla tarkoitetaan mainostamista ihmisille, jotka ovat esimerkiksi viimeisten 7 päivän aikana vierailleet sivustollasi, myyntisivullasi tai verkkokaupassasi, ja heidän ohjaamista takaisin sivustollesi viimeistelemään halutun toimenpiteen, kuten oston.
Lue mikä Facebook-pikseli on ja kuinka saat sen käyttöösi klikkaamalla tästä >>
Facebook-pikselin avulla pystyt myös luotettavasti ja tarkasti seuraamaan esimerkiksi sitä, kuinka moni kotisivuillasi vierailleista on liittynyt sähköpostilistallesi, lisännyt tuotteita ostoskärryyn tai tehnyt oston. Pystyt siis tasan tarkkaan näkemään, tuottaako mainonta tulosta vai ei ja tekemään muutoksia perustuen tietoon eikä arvailuun.
Miten voit saada enemmän myyntiä Facebook-mainonnalla?
Pelkkä Facebook-pikseli ja hyvin kohdennettu Facebook-mainonta eivät kuitenkaan riitä takaamaan tuloksia, vaan käytössäsi pitää olla oikeanlainen mainontastrategia.
Yllättävän usein nimittäin törmään mainokseen jossa yritetään suoraan myydä jotakin, vaikka en olisi aiemmin kuullutkaan kyseisestä tuotteesta tai yrityksestä. Tällainen “Osta, osta!” -tyyppinen mainostaminen täysin kylmälle yleisölle on tehotonta ja käy myös kalliiksi.
Tuntemattomista ihmisistä ON mahdollista tehdä asiakkaitasi, mutta hieman vähemmän suoraviivaisella tyylillä se onnistuu paljon tehokkaammin. Yleisösi pitää nimittäin ensin saada tutustua sinuun ja sinun täytyy rakentaa luottamusta yleisöösi. Vasta sen jälkeen on aika pyytää potentiaalista asiakasta ostamaan.
Ylläkuvatunlaista strategiaa toteuttaaksesi sinun kannattaa rakentaa ns. myyntiputki Facebook-mainostesi avulla.
Myyntiputki ohjaa potentiaalisia asiakkaitasi automaattisesti eteenpäin ostopolulla samalla kun sinä voit keskittyä asiakkaiden perässä juoksemisen sijaan vaikkapa bisneksesi kehittämiseen.
Jos haluat luoda yrityksellesi kunnollisen Facebook-mainonnan strategian, klikkaa alla olevasta linkistä lukemaan aiheesta kirjoittamani juttu.
Tässä blogitekstissäni olen avannut syvällisemmin järkevän Facebook-mainontastrategian luomisen >>
Jos et ole vielä tähän mennessä hyödyntänyt Facebook-mainonnan mahdollisuuksia, olet todennäköisesti menettänyt jonkin verran myyntejä, mutta ennen kaikkea olet menettänyt tärkeintä pääomaasi, omaa aikaasi.
Kun aloitat Facebook-mainonnan nyt, voit heittää hyvästit asiakkaiden jahtaamiselle, pakonomaiselle ja aikaavievälle somettamiselle sekä tyrkyttävältä tuntuvalle myymiselle. Facebook-mainosten avulla löydät jatkuvasti uusia potentiaalisia asiakkaita ja myyt heille hienovaraisella, kivalta tuntuvalla tavalla.
Lisää tietoa Facebook-mainonnasta löydät blogistani klikkaamalla tästä >>
Katso myös ILMAINEN webinaarini, jossa paljastan Facebook-mainonnan 3 tärkeintä salaisuutta, jotka haltuunottamalla myös sinä voit menestyä Fb-mainonnassa, klikkaa tästä >>
Menestystä bisneksellesi toivottaen,
Karoliina Behm
Digiyrittäjä & Facebook-valmentaja
Linkit vielä yhteenvetona:
- Facebook-pikseli: https://www.karoliinabehm.fi/blogi/facebook-pikseli
- Myyntiputki: https://www.karoliinabehm.fi/blogi/myyntiputki-facebook-mainonta
- Facebook-mainonnan strategia: https://www.karoliinabehm.fi/blogi/facebook-strategia
- Karoliina blogi: https://www.karoliinabehm.fi/blogi
Ilmainen Fb-mainonnan webinaari: https://koulutus.karoliinabehm.fi/rekisteroidy-webinaari
2 kommenttia
Jätä kommenttisi
Otatko yhteyttä ja olisin kiinnostunut josko tekisit minulle mainosta.
Laitoin Karoliinalle viestin että kommentti, voin myös yhdistää sinut hänen kanssaan.