Vieraskynä – Mitä sinun yrittäjänä olisi ainakin hyvä tietää palvelumuotoilusta?
MOlen Johanna Kiesiläinen-Riihelä Weekday Gardener Oy:stä. Olen yhdessä onnistuja, en yksinyrittäjä. Minulla on laajaa ja monipuolista kokemusta ja osaamista palvelumuotoilusta sekä muutosten läpiviennistä ja niiden valmentamisesta eri kokoisille yrityksille. Alla viisi tärkeää asiaa pähkinänkuoressa, jotka sinun yrittäjänä olisi ainakin hyvä tietää palvelumuotoilusta.
1 # Palvelumuotoilu ei ole rakettitiedettä
Monesti palvelumuotoilu mielletään palvelumuotoilijoiden, designereiden ja muotoilijoiden etuoikeudeksi. Väärin! Myös sinä yrittäjänä voit ottaa palvelumuotoilijan silmälasit käyttöösi ja hyödyntää palvelumuotoilun oppeja parantaaksesi samanaikaisesti sekä liiketoimintasi kannattavuutta että asiakaskokemusta.Voi hyvin olla, että olet osittain tietämättäsikin tehnyt jo palvelumuotoilua.
Palvelumuotoilu ammentaa monista eri aloista, kuten käyttäytymis- ja sosiaalitieteistä (etnografia), kauppatieteistä (liiketoiminnan kehittäminen) sekä muotoilusta ja käytettävyydestä (prosessi). Tämän vuoksi ei olekaan yhtä tyhjentävää käsitettä palvelumuotoilulle, saatikka tapaa tehdä sitä.
Kyse ei ole kuitenkaan mistään rakettitieteestä, vaan yksinkertaisesti palvelun kehittämisestä käyttäjälähtöisesti yhdessä asiakkaiden kanssa oikean elämän kokeiluilla.
2 # Monta eri tapaa käyttää palvelumuotoilua hyödyksi
Palvelumuotoilu voi kohdistua esimerkiksi palveluympäristöön ja tiloihin, kommunikaatioon ja vuorovaikutukseen, palvelueleisiin ja palvelun identiteettiin; antaa työkaluja käyttäytymismuutoksen tueksi, palvelumalleihin ja -prosesseihin, palvelutuotannon rooleihin ja tavoitteisiin.
Oleellista on, että et ota liian isoa palaa purtavaksi, vaan muistat pienten pisaroiden muodostavan valtameren. Näin takaat, että jaksat viedä maaliin palvelusi kehittämisen.
3 # Halu kokeilla ja oppia YHDESSÄ asiakkaiden kanssa on välttämätöntä
Onnistuaksesi tarvitset mukaan taitoa kyseenalaistaa totuttua ja rohkeuden ottaa asiakkaat mukaan palvelun parantamiseen kanssasi. Palvelun kehittäminen tapahtuu todellisessa elämässä kokeiluilla, ei pelkästään oletustiedon varassa.Kokeilujen ei tarvitse olla suuren suuria. Tärkeämpää on, että oppimista tapahtuu jatkuvasti.
Konkreettisten ideoiden testaamisella syntyy myös aina sellaista ymmärrystä, joita muutosmatkan alun laajoillakaan tutkimuksilla ei ole mahdollista saada. Samalla haluttu muutos konkretisoituu pieni pala kerrallaan.
Palvelumuotoilussa vaikuttavuuden takaamiseksi käytämme aikaa aina myös siihen, että ymmärrämme asiakkaiden tarpeita entistä syvällisemmin ja varmistamme näin työskentelevämme todellisten haasteiden parissa. Albert Einsteinin sanoin:
“Jos minulla olisi yksi tunti aikaa pelastaa maailma, käyttäisin 59 minuuuttia ongelman määrittelyyn ja yhden minuutin ratkaisun löytämiseen.”
4 # Palvelumuotoilun edut ovat huomattavat
Monesti yritys kehittää jo olemassa olevaa tai uutta palvelua tai tuotetta, mutta kehittäminen perustuu virheellisiin tai vanhoihin oletuksiin asiakkaista ja heidän tarpeistaan. Asiakasnäkökulma loistaa poissa olollaan. Näin uusi palvelu tai tuote ei saa sellaista menestystä, mitä on toivottu.
Sitä vastoin palvelumuotoilun avulla sinun ja yrityksesi on mahdollista löytää asiakkaiden piilossa olevia tarpeita ja toiveita. Monesti myös prosessin aikana kirkastuu se, missä yrityksesi on erityisen hyvä.
Vastaamalla asiakkaidesi tarpeisiin entistä paremmin, parannat myös liiketoimintasi tulosta. Kokonaisvaltaisemmalla ja asiakaslähtöisemmällä palvelulla erotut kilpailijoista. Asiakasymmärryksen lisääntyminen synnyttää myös oman työn merkityksellisyyden kokemusta.
5 # Ammattilaisen apu auttaa sinua ja yritystäsi onnistumaan
Monesti arjen kiireen keskellä yksin ei jaksa, kerkeä, tai usko loppuu kesken. Ei huolta! Palvelumuotoilija auttaa muodostamaan syvällisen ymmärryksen parannettavan asian juurisyistä ja konkreettiset työvälineet ja prosessin onnistuneelle asiakaskeskeiselle kehittämiselle.Samalla varmistat, että muutokset eivät jää juoksevien asioiden jalkoihin. Säästät aikaasi ja rahaasi ulkoistamalla muutoksen pohjatyöt ammattilaiselle. Koet voimaantumista ja aikaansaamisen taikaa. Mikä parasta, yrityksesi asiakaskokemus ja liiketoiminta parantuvat objektiivisesti mitaten.
Eräs asiakkaani kiteytti hienosti, miten palvelumuotoilija voi parhaimmillaan helpottaa arkea ja tuoda uskoa ja iloa omaan tekemiseen:
”Rento, sydämellinen, mutta tiukka työotteesi auttoi meitä tarkentamaan, mihin suuntaan olemme menossa, ja kirkasti kokonaiskuvaa siitä epämääräisestä möykystä, jota vielä viime keväänä pyörittelimme melko hukassa. En usko, että olisimme saaneet ilman asiantuntevaa osaamistasi näin nopeasti koottua itsellemme sitä kärkeä, jolla meidän kannattaa lähteä eteenpäin ja näin ollen jokainen palvelumuotoilutapaaminen vei myös omaa ahdinkoa työtehtävistä pois, ja selkeytti niitä.”
Haluan saada sinut ja yrityksesi loistamaan. Ota ensimmäinen askel parantaaksesi yrityksesi asiakaskokemusta palvelumuotoilun keinoin ja soita minulle Weekday Gardener Oy:öön.