Vieraskynä – Oletko hakemassa töitä? Tutustu työnantajaan jo ennen työhaastattelua
Työnhakijoita on paljon, niin on työpaikkojakin avoinna. Nyt on hieman työntekijän markkinat tällä hetkellä, mutta aina on tärkeää silti erottua joukosta. Moni myös hakee näin syksyisin töitä tai ainakin miettii työpaikan vaihtamista. Mikäli olet ollut pitkään samassa työpaikassa, voi hakeminen tuntua haasteelliselta. Työnhakeminen kyllä helpottuu aina hakemisen myötä, kun huomaa mihin asioihin pitää itse panostaa sekä kiinnittää huomiota. Oppii, kuinka teen hyvän hakemuksen ja olen edukseni haastattelussa? Oppii myös katsomaan millaiset työpaikat oikeasti kiinnostavat itseä ja mihin kannattaa hakea.
Mikäli haluat työpaikan sinun on myytävä itsesi työnantajalle. Yrittäjät hakevat myös töitä jatkuvasti, ja heidän on myytävä itsensä asiakkaille. Olet sitten työnhakija tai yrittäjä, joka hakee töitä asiakkailtaan, ei voi olla korostamatta valmistautumista. Jos haluat myydä asiakkaalle jotain, sinun on valmistauduttava. Sama homma on edessä, jos haluat erottua työnhakijoiden joukosta. Jo hakemuksella voit erottua tekemällä pohjatyötä. Entä jos saat kutsun haastatteluun? Hyvä selvitys ja taustatyö työnantajasta antaa sinulle paljon eväitä haastatteluun. Samalla tavalla yrittäjän on tärkeää valmistautua asiakastapaamiseen.
Tutustu työnantajaan jo ennen hakemuksen tekoa. Voit silloin räätälöidä omaa ansioluetteloasi ja työhakemustasi kyseisen työnantajan ja työtehtävän mukaan. Hakemuksessa kannattaa tuoda esille konkreettisesti miten osaamisesi on hyödynnettävissä yrityksessä ja kyseisessä tehtävässä jota haet. Näin saat etumatkaa muihin hakijoihin.
Mitä sitten kannattaa selvittää?
Ota selvää mitä työnantaja tekee, millaisia palveluita ja tuotteita yritys (organisaatio) kehittää. Millaisia arvoja yrityksellä on sekä millaisia ominaisuuksia työtekijässä arvostetaan. Tämä myös auttaa sinua näkemään soveltuvatko omat arvosi yhteen työnantajan arvojen kanssa. Jos arvot eivät kohtaa, voi työntekeminen tehtävässä ajan kuluessa tulla itsellesi raskaaksi, kun työskentelet omien arvojesi vastaisesti.
1. Yritä selvittää millaisia työntekijöitä työnantaja etsii? Lue työpaikkailmoitus uudelleen ja mieti onko rivien välissä jotain sellaista joka sinun kannattaisi hoksata. Katso työnantajan nettisivut, sosiaalinen media, erilaiset somen keskustelut ja millaisia työntekijöitä heillä on töissä. Voit myös saada vinkkejä ja ajatuksia työpaikan kulttuurista.
2. Panosta hakemuksen kirjoittamiseen. Tee hakemuksestasi kiinnostava ja oman itsesi näköinen. Pyri erottumaan heti ensimmäisessä kappaleessa. Kerro totuudenmukaisesti ja tiivistetysti omasta osaamisestasi, ja miksi juuri sinä olisit paras hakija tehtävään sekä mitä osaamista sinulla olisi annettavana yritykselle kyseisessä tehtävässä.
3. Pidä hakemus mieluusti yhtenä A4 kokoisena, ei monena sivuna, vaikka työhistoriasi olisikin pitkä. CV:n voi laittaa varsinaisen hakemuksen liitteeksi, jossa näkyy tarkemmin työhistoria.
4. Katso löydätkö yrityksen avainhenkilöt nettisivuilta (johtajat, päälliköt, yksikön vetäjät) ja katso löydätkö heidät Twitteristä tai LinkedInistä. Tutki millaisia asioita he tuovat työstään esille ja työnantajastaan. Tarkastele myös sellaisten työntekijöiden someprofiileja, jotka tekevät samantyyppistä työtä, jota itse olet hakemassa. Kannatta myös tutkailla yrityksen blogit, lehdistötiedotteet, uutiskirjeet ym mitä löytyy. Nämä löytyvät usein myös yrityksen nettisivuilta.
5. Medioita kannattaa tutkia, jos löydät uutisia työnantajasta. Tai pelkästään alaan liittyviä juttuja, jolloin näytät olevasi ajan tasalla. Voit myös kysyä haastattelussa esimerkiksi heidän mielipidettään jostain lähiaikoina tapahtuneesta mielenkiintoisesta asiasta joko yrityksessä tai alalla.
6. Tutustu myös millainen kulttuuri organisaatiossa on ja kuinka sinä sovit siihen. Katso yrityksen/organisaation arvot, tavoitteet ja missio. Miltä tuntuvat ja kuinka voit omalta osaltasi tukea näitä.
7. Mikäli sinä olet heistä kiinnostava ja sinut halutaan palkata, olisi hyvä myös katsoa valmiiksi yrityksen asiakasrakennetta, asiakkuuksia ja kohderyhmiä. Sinullahan voi olla annettavaa näille ryhmille, joka taas kiinnostaa aivan varmasti työnantajaa. Tunnetko jo asiakkuuksien toimialoja?
8. Käy myös tuotteet ja palvelut läpi, mikä osaaminen sinulla on jo olemassa olevaan heidän tarjoomaansa. Kuinka voit mahdollisesti tuoda sinne osaamista ja millaista. Vielä parempi jos pystyt aidosti kehumaan heidän tuotteitaan, olet kokeillut ja testannut tai käytät niitä. Mikäli sinulla on ollut asiakaskuntaa, joka on käyttänyt kyseisen yrityksen palveluita sekin antaa sinulle jo eväitä ja tietoa millaiset asiakkaat tarvitsevat kyseisen yrityksen/organisaation osaamista.
7. Kuka sinua haastattelee? Tiedätkö hänestä mitään? Löytyykö teiltä jotain yhteistä tekijää esimerkiksi asiakasta, yhteistyökumppania, muita kontakteja? Jos kyseessä on headhunter tai rekrytoija jostain rekrytointiyrityksestä, voit myös selvittää kuka hän on. Tutustu siis ammatillisiin profiileihin somessa (linkkarissa), hänen kirjoittamiin blogiteksteihin, jos löydät niitä ja muutenkin hänen taustaansa sekä mitä hän tekee organisaatiossa. Ammattirekrytoijasta sinun kannattaa myös katsoa infoa, koska on helpompaa mennä haastatteluun, kun tietää kuka on vastapäätä.
8. Älä unohda valmistautua haastatteluun. Jos olet tehnyt hyvin ”kotiläksyt”, sinulla on luultavasti muistiinpanoja edellisistä kohdista. Lue ne vielä ennen kuin menet. Mikäli lähipiirissäsi on joku, jonka kanssa voit sparrata haastattelua valmiiksi, käytä tilaisuus hyödyksi. Rekrytoija kyllä huomaa, että olet valmistautunut, ja tämä on taas merkki kiinnostuksestasi.
Onnistunutta työhaastattelua! Mitä enemmän niissä käyt, sitä enemmän opit. Joten älä heitä hanskoja tiskiin heti, jos ensimmäinen ei natsaa tai tuntuu menevän heikosti omasta mielestäsi. Ota oppi irti ja ole seuraavassa parempi. Ole reilusti kuitenkin oma itsesi, sillä roolin vetäminen tulee esiin enemmin tai myöhemmin ja ”päälle liimattu” näkyy kyllä hakijasta.
Salme Kortelainen