Vieraskynä – Ota huomioon nämä 5 asiaa ennen verkkosivujen rakentamista
Jokainen yritys tarvitsee verkkosivut. Ennen sivujen rakennus- tai uudistusurakan aloittamista on hyvä pysähtyä hetkeksi ja miettiä, mitä kaikkea tarvitsee ottaa huomioon. Ota talteen ainakin nämä viisi vinkkiä!
1. Minkälaiset verkkosivut palvelevat liiketoimintaasi?
Verkkosivujen miettiminen ja suunnittelu kannattaa aloittaa kysymällä, miksi olet rakentamassa yrityksellesi verkkosivuja. Verkkosivuja ei tehdä vain ”koska ne täytyy olla”, vaan miettiä, kuinka ne palvelevat liiketoimintaasi. Mitä haluat, että kävijä tekee verkkosivuillasi? Haluaisitko esimerkiksi, että hän ostaa kaupasta jotain tai ottaa sinuun yhteyttä? Ohjaa kävijää tekemään haluttu asia esimerkiksi luomalla ’ota yhteyttä’ -nappuloita ja varmista, että yhteystiedot löytyvät jokaiselta sivulta.
Verkkosivujen rakenne on myös syytä miettiä jo suunnitteluvaiheessa niin, että kävijän on mahdollisimman helppo navigoida sivulla ja löytää asiat, jotka kiinnostavat heitä. Huomaa myös, että kävijä ei välttämättä tule sivustollesi etusivun kautta, vaan voi aloittaa selailun joltakin alasivulta. Varmista siis, että myös alasivuilta pääsee navigoimaan helposti muille sivuille.
2. Miltä sivustosi näyttää?
Yrityksellä on oltava oma, tunnistettava visuaalinen ilme, jonka avulla asiakkaat tunnistavat, että kyseessä on juuri sinun yrityksesi. Verkkosivujen visuaalisuus muodostuu siitä, että yrityksen logo näkyy selkeästi sekä värimaailma ja fontit ovat samat, joita muissa yrityksen materiaaleissa on käytetty. Kuvamaailma on myös todella tärkeä osa sivustoa ja suosittelenkin hyödyntämään omia, laadukkaita kuvia. Jos laadukkaita kuvia ei ole saatavilla, voit myös hyödyntää ilmaisia kuvapankkeja, joita löytyy verkosta useita.
3. Verkkosivujen tekstisisällöt
Verkkosivujen tekstit on hyvä luoda huolella. Tuleeko teksteistä esille kaikki, mitä tulevan asiakkaasi tarvitsee tietää ja herättävätkö ne hänen mielenkiintonsa? Erityisesti oikeakielisyyteen on syytä kiinnittää huomiota, ja tekstit kannattaakin oikoluetuttaa ennen julkaisua. Tämä hoituu helpoiten niin, että pyydät ystävääsi lukemaan tekstit läpi. Kaksi silmäpari huomaa aina virheet helpommin kuin yksi.
4. Muista, että ihmiset etsivät tuotteita ja palveluita Googlesta
Googlesta etsitään jatkuvasti tietoa tuotteista ja palveluista, joten alusta asti kannattaa miettiä, miten saat nostettua sivustosi Googlen hakutuloksissa ylös. Tähän auttaa hakukoneoptimointi. Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan toimenpiteitä, joilla sivusto saadaan nousemaan Googlessa. Hakukoneoptimointiin kannattaakin tutustua tarkemmin ja voit lukea siitä esimerkiksi Kuplin sivuilta: https://www.kupli.fi/hakukoneoptimointi-mista-aloittaa/.
5. Älä unohda analysointia
Analytiikka ja data ovat tärkeässä osassa, kun haluat myöhemmin kehittää sivustoasi. Niinpä heti alusta asti sivustolle kannattaa asentaa analytiikkatyökalu, esimerkiksi Google Analytics (https://analytics.google.com). Google Analyticsin avulla näkee muun muassa, kuinka paljon sivustolla on vierailijoita, mistä kanavista he sivustolle tulevat.
Kun mietit ainakin nämä viisi asiaa ennen sivuston rakentamista, on sinulla jo hyvät eväät siihen, että saat uudesta sivustostasi mahdollisimman suuren hyödyn.
Kupli on strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto Helsingissä. Luomme asiakkaillemme tyylikkäitä ja aikaa kestäviä verkkosivustoja. Kun haluat yrityksellesi uudet verkkosivut, ota yhteyttä mari.orpana@kupli.fipuh. 040 480 3882. http://www.kupli.fi.