Vieraskynä – Podcastit yrityksen äänenä
Hiukan minusta
Olen Tuomo Burman, sokea kuopiolainen yksinyrittäjä. Yritykseni on Kuopion Softop Oy. Koulutan näkövammaisia tietotekniikan käyttöön. Teen myös äänen käsittelyä. Erityisen kiinnostunut olen podcasteista.
Ääni ja sen tuomat mahdollisuudet ovat minulle luonnollinen tapa ilmaista itseäni. Kuvat ja videot eivät oikein sokealle yrittäjälle ”valaistu”.
Yritys erottuu äänellään
Jokaisella yrityksellä on oma tapansa viestiä tuotteistaan ja palveluistaan. Eli jokaisella yrityksellä on oma äänensä. Yleensä viestintä on monikanavaista. On painettua viestintää ja on sähköistä viestintää sekä sosiaalisen median viestintää.
Nykyään some on tärkeä juttu yrityksille. Viestitään eri kanavilla kuten vaikkapa Facebookissa ja Instagramissa. Kirjoitetaan postauksia yrityksen kannalta tärkeistä asioista. Osallistutaan keskusteluun ja autetaan toisia somen suossa tarpojia.
Olen antanut itseni ymmärtää, että somepäivitys ei ole oikein mitään, jos ei siinä ole kuvaa tai videota. Myöskään video ei saa olla pitkä, sillä kaikilla on kiire saada tieto heti. Tämä on tietenkin hyvin karua ja pelkistettyä tekstiä, mutta kyllä siinä totuuden siemen on. Lukija huomaa, että kaikki tekevät päivityksensä aika saman kaavan ja videopainotteisuuden mukaisesti.
Yrityksen oma ääni esille
Miten erottua joukosta? Miten kuulua entistä enemmän moniäänisessä some-maailmassa? Nämä ovat yrittäjälle tärkeitä kysymyksiä, sillä miten voi yrityksestä ja tarjotuista tuotteista tietää, jos kukaan ei kerro. Yksi mahdollisuus lisätä kuuluvuuttaan on aloittaa oma podcast.
Mikä podcast on?
Yksinkertaistan hiukan asioita, sillä tämän jutun idea on äänen kuuluminen. Podcast on äänitiedosto. Podcastin jaksot voi tilata itselleen. Kun podcastista tulee uusi jakso, se automaattisesti latautuu esimerkiksi älypuhelimeen. Kun avaa apin podcastien kuuntelua varten, niin tilatun podcastin uusin jakso on kuunneltavissa heti ilmestyttyään, eikä sitä tarvitse erikseen mistään hakea.
Hiukan kerettiläisesti ajatellen podcasteiksi voidaan kutsua myös videoita, jossa on vain still-kuva ja ääntä. Tämmöisiä olen itsekin tehnyt Youtubeen. Siinä mielessä nämä ”mukavideot” eivät ole podcastien veroisia, koska ne eivät lataudu automaattisesti esimerkiksi älypuhelimeen.
Miksi podcast kannattaa aloittaa?
Listaan tähän muutamia hyötyjä podcastin aloittamisesta yritykselle.
Podcastissa puhujan ääni tulee tutuksi ja sitä myös odotetaan kuultavaksi.
Puhuja tulee lähelle ja voi viestiä suoraan kuulijalle. Erityisesti tämä korostuu, kun podcasteja kuunnellaan usein kuulokkeilla.
Podcastissa on yleensä parempi olla pitempi kuin lyhyempi jakso. Podcastia saatetaan kuunnella, kun tehdään jotain muuta. Vaikkapa lenkillä ollessa tai junassa istuessa on hyvä, jos kuunneltava jakso on riittävän pitkä.
Podcast on nouseva trendi, joten nyt on oikea aika ryhtyä toimeen.
Podcastien kuuntelijat ovat hyvin sitoutuneita kuuntelemaan myös seuraavat jaksot.
Podcast on helppo jakaa eri some-kanaviin.
Miten alkuun podcastin kanssa?
Yksinkertaistettuna podcastin tuottaminen menee seuraavien vaiheiden kautta.
Mietitään podcastille nimi ja aihepiiri.
Suunnitellaan podcastjaksojen sisältö.
Käsikirjoitetaan ensimmäinen jakso.
Äänitetään ja muokataan äänitiedosto julkaistavaan kuntoon.
Julkaistaan podcast jossain podcast-palvelussa.
Markkinoidaan podcastia, että asiakkaat tietävät podcastista ja alkava sitä kuunnella.
Kerätään palautetta ja kehitetään podcastista entistä parempi.
Esimerkki podcastille
Toki podcastit ovat monenlaisia kuten myös niitä tekevät yritykset.
Tässä yksi idea, jota vaatekauppias voisi käyttää.
Farkkujen tarina
Asiakas tulee vaatekauppaan ja etsii itselleen sopivia farkkuja.
Sovittelun jälkeen farkut löytyvät.
Maksaessaan farkkuja kauppiaalle asiakas kysyy, että miten nämä juuri
ostamani farkut ovat syntyneet.
Kauppias vastaa, että en heti pysty vastaamaan, mutta otetaanko vaikka
yhdessä selvää.
Sitten selvitellään, mistä kangas on tullut? Miten farkut on ommeltu?
Miten kestävän kehityksen näkökulma on otettu huomioon?
Lopulta farkkujen tarina on tuotettu. Asiakas voi todeta, että olipa
hyvä että kysyin. Nyt tiedän miten farkkuni on valmistettu ja miten niissä
on käytetty kierrätysmateriaalia. Voin suositella tätä kauppaa myös toisille.
Valmista podcastia kauppias jakaa omissa some-kanavissaan esim.facebook ja youtube sekä omilla kotisivuillaan.
Tällä podcastilla voi vaateliike saada myönteistä julkisuutta ja uusia
asiakkaita.
Kyllä olisi mukava tuollainen podcast toteuttaa.
Kaikkea ei tarvitse tehdä yksin
Toki podcastin tuotannon voi toteuttaa yritys itse alusta loppuun. Toisaalta aina se ei ole mahdollista. Silloin voi etsiä podcastille toteuttajan. Joko niin, että lähes kaikki toteutetaan podcastista tai sitten jokin osa, vaikkapa äänen muokkaus ja julkaiseminen on ulkoistettu toiselle yritykselle. Esimerkiksi Äänitarinankertoja Tuomo auttaa mielellään. https://www.aanitarinankertojatuomo.fi
Yutube-kanavallani Äänitarinankertoja Tuomo on esimerkkejä tekemistäni podcasteista. https://www.youtube.com/channel/UC5Hmj09kbytpXFOiMN0aFcw/featured?view_as=public
Podcastkuulumisiin Tuomo Burman / Kuopion Softop Oy