Vieraskynä – Yrityksen graafinen ilme
Yrityksen yhtenäinen graafinen ilme helpottaa markkinointia ja antaa yrityksestä luotettavan kuvan. Graafinen ilme koostuu logosta, väreistä, fonteista ja kuvista. Tämän ympärille rakentuvat yrityksen verkkosivut, sometilit sekä muu markkinointi.
Markkinointia helpottaa graafinen ohjeistus, mihin kootaan logon eri variaatiot ja tavat, miten logoa käytetään, sekä määritelmät yrityksen väreistä, fonteista ja kuvamaailmasta. Itse pidän siitä, ettei ohjeistusta tehdä liian tarkaksi ja rajaavaksi, vaan se antaa askelmerkit, joiden puitteissa sitä voi soveltaa. Markkinointi kun mietitään aina kanavan, viestin ja vastaanottajan mukaan. Rohkaisen kokeilemaan myös uutta, kuitenkin niin ettei yrityksen tunnistettavuus kärsi. Pääasiahan bisneksessä on, että kauppa käy.
Logon on hyvä olla yksinkertainen, persoonallinen ja selkeä. Se kannattaa suunnitella vektorigrafiikkaan perustuvalla piirto-ohjelmalla, esimerkiksi Illustratorilla. Näin logoa on helppo suurentaa ja pienentää ilman, että logon laatu tästä kärsii. Logosta on hyvä olla myös kuvatiedostot esimerkiksi nettisivuille ja someen ja vaikka Word-pohjien ja Powerpoint-esityksien tarpeisiin.
Olen tehnyt pitkään mainoksia moneen mediaan: tärkein oppini niin logon, nettisivujen kuin printtimainosten suunnittelussa on asiakkaan kuuntelu. Jokainen yrittäjä on itse oman alansa paras asiantuntija, ja monella onkin oikein hyviä ideoita. Yrittäjän ideoita ja omaa osaamistani hyödyntäen syntyy paras lopputulos.
Väreissä kannattaa olla tarkkana. Myös niitä valitessa on syytä miettiä omaa kohderyhmää ja viestiä sekä sitä, missä kanavissa aikoo mainostaa. Painetussa sanomalehdessä väri toistuu eri tavalla kuin esimerkiksi aikakauslehdissä. Myös paperin laatu vaikuttaa värisävyyn. Näissä asioissa osaaminen on painotaloilla, niihin kannattaakin olla yhteyksissä ja kysellä rohkeasti. Yllätykset saattavat tulla kalliiksi. Itse seuraan painoalaa mielenkiinnolla: painotekniikka ja materiaalit kehittyvät jatkuvasti. Kun teen painettuja töitä, olen yhteydessä painoon ja varmistan, että työstä tulee halutunlainen ja että aineistot ovat oikein tehdyt. Näin säästyy kaikkien aikaa ja tulos on toivottu.
Fonteissa painotan selkeyttä. Mitä selkeämpi fontti, sitä helpompi se on lukea. Fonttiinkin vaikuttaa se kanava, missä sitä käytetään. Etenkin suurissa julisteissa tai teippauksissa kannattaa olla selkeä fontti, joka on helposti luettavissa kauempaakin.
Kun teet yhteistyötä graafikon kanssa, kerro rohkeasti omat ideasi ja oma näkemyksesi. Graafikko osaa sanoa, kuinka se on toteutettavissa.
Lyhyesti:
1. Huolehdi siitä, että graafinen ilme on yhtenäinen ja brändin mukainen
2. Ota huomioon yrityksen toimiala, vastaanottaja, mainonnan viesti ja kanava
3. Pyri selkeyteen niin logossa, fonteissa kuin väreissäkin.
4. Usko omiin ideoihin
5. Kysy ammattilaiselta
Hyvällä yhteistyöllä syntyy tyylikäs graafinen ilme, johon kaikki ovat tyytyväisiä ja joka myy.
Suvi Voutilainen
Kirjoittaja on suunnitellut Kasvustoorin visuaalisen ilmeen ja työskentelee nykyisin osana E18 kollektiivia.
© Kasvustoori ja E18 kollektiivi 2019w
040 5472758