Yrittäjän vastuu ja vastuullisuus työstään
Olen tässä viimeisen vajaan parin viikon aikana vääntänyt vastuullisuutta yhden yrittäjän kanssa työstään. Harvoin kirjoitan omista kokemuksista, mutta tämä kokemus oli kaikilla tavoin niin negatiivinen sekä yrittäjältä huonosti hoidettu, että se sai minut kirjoittelemaan aiheesta. Kyseessä oli remontin tekijä, joka uusi kylpyhuoneemme lattian ja laatoitetun seinäosuuden laatoituksen. No mitä tämä urakoitsija (yrittäjä) oikein sitten teki. Hän jätti yhden työvaiheen tekemättä lattiassa kokonaan ja tästä johtuen meillä on nyt lattia ”perunapeltoa” eli monttuinen. Yrittäjä teki siis työn virheellisesti (eri tavalla kuin tarjouksessaan ilmoitti, joka oli hyväksytty), ja jätti itsenäisesti yhden tärkeimmän työvaiheen tekemättä. Lisäksi hän teki lattiaan hiontaa joka muutti kaadot veden osalta väärin suuntautuvaksi, mutta ilmoitti että nyt ne on kunnossa. No eipä ole. Tästä on reklamoitu, mutta pahinta on kun yrittäjä, urakoitsija ei edes ymmärrä vastuutaan. Yrittäjä on vastuussa työstään, ja vastuu ei suinkaan lopu siihen kun kävelee ulos remonttikohteesta.
Tässä tapauksessa pahinta oli se, että yrittäjä yritti syyttää asiakastaan omista virheitään ja vielä ihan kirjallisesti. Teki seitsämän kohdan vastineen reklamaatioon suoraan kirjallisesti ja jokaisessa kohdassaan esitti minun nimeni ja kuinka olen milloinkin sanonut. Huvittavinta on , että kesken remontin en ollut edes käynyt yrittäjän aikana koko tilassa kertaakaan. Kaikkein huvittavin oli, että olin hänen mukaansa sanonut ettei tarvitse tehdä kummosesti remonttia kun on vanha talo. Voi härregud. Kuka meistä haluaa huonosti ja puutteellisesti tehdyn remontin? Kun hyvin tehty työ remonteissa maksaa saman kuin huonosti tehty työ. Eli kyseessä on urakkahinnoittelu, ei työtuntien mukaan tehty. Lisäksi kyseinen yrittäjä ei edes tullut tarkastamaan työtä reklamaation jälkeen, ei ehdottanut minkäänlaista korjausta eikä ollut tippaakaan kiinnostunut muusta kuin perustelemaan ja syyttämään asiakasta omista virheistä.
Tämä esimerkkinä, että näin älä koskaan toimi on kyseessä millainen työ tahansa.
Ohje numero 1. Älä koskaan syytä asiakasta omista virheistäsi. Siitä jos mistä tulee kyllä väkisin asiakas pahalle tuulelle tai mielelle. Tämä vain lisää korvausperusteita.
2. Pyydä anteeksi, pahoittele tai edes jotain siihen suuntaan, ja mene selvittämään tilannetta. Tai ole yhteydessä edes puhelimitse ja selvitä tilannetta.
3. Huonosti hoidettu reklamaatio on varmin keino menettää asiakkaita. Virheitä voi sattua, mutta yrittäjä on vastuussa virheistään ja hänen tehtävänsä on yrittää korjata virheet sekä selvittää. Korvausvelvollisuudesta on näyttö oltava, no meillä onneksi oli joten se ei ole tässä casessa ongelma. Mutta jos tulee korvausvelvollisuus vaatimus, reklamaatio niin se on hoidettava hyvin.
Tässäkin tapauksessa käy niin, että toiminnallaan yrittäjä menettää jo monta remonttia. Suositteluja ei kukaan lähde tekemään tällaiselle yrittäjälle.
Mikä on yrittäjän vastuu?
Tällaisissa tapauksissa, jonka toin esille, vastuu voi olla jopa 10-vuotta. Toki sitä voidaan lyhentää erilaisin sopimuksin, mutta aina yrittäjällä on kuitenkin vastuu. Tärkeää on tiedostaa millainen vastuu on omasta työstään. Erilaisissa töissä ja toimialoissa on erilaisia vastuita.
4. Selvitä oman yrityksesi vastuut.
5. Ole näistä tietoinen ja kerro nämä asiakkaalle. Tulee hyvä kuva yrittäjästä. Mieti kuinka tuot vastuullisuutta esille, ja tarkasta sekä selvitä millaisia sopimuksia tarvitset. Varsinkin jos teet töitä aloilla missä virhevastuu voi olla pitkäkin.
Vastuu on kuitenkin aina kun toimii yrittäjänä. Tätä ei aina kaikki yrittäjät ymmärrä ja varsinkaan kuinka pitkään vastuu on olemassa.
Yrittäjän vastuullisuus ja vastuullinen toiminta
No entä sitten vastuullisuus. Kaikille yrittäjille tämä on myös tärkeä asia. Tänä päivänä korostuu vastuullisuus, joka merkitsee kuinka hoidat työsi? Miten asiakasprosessi toimii? Kuinka olet yhteydessä asiakkaaseesi? Kuinka nopeasti vastaat kyselyihin ja tarjouspyyntöihin? Kuinka hoidat jälkimarkkinointia? Koko toimintasi on vastuullista ja kaikki vaikuttaa asiakkaan kuvaan sinusta toimijana. Hyvä kuva rakennetaan toimivilla prosesseilla, osaamisella ja hyvällä asiakaspalvelulla.
Yrittäjän vastuu kehittymisessä
Yrittäjällä on myös vastuu pitää huoli siitä, että hänellä on oman työnsä tekemiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Nämä olisi hyvä olla myös ajankohtaisesti ajantasalla. Toimintaympäristömme muuttuvat jatkuvast, ja oman työn tekemisen kehittäminen sekä tieto-taidon ylläpitäminen ei varmastikaan lopu ikinä. Teknologian kehitys on huimaa, ja yrittäjä ei voi nostaa sen edessä käsiään ylös ja vedota että en minä osaa. Varsinkin jos teknologialla on merkitys tarjottuihin palveluihin. On otettava sorvista kiinni ja harjoiteltava tai mentävä opiskelemaan.
Yrittäjä, jolla on palkattua henkilökuntaa, on myös aina vastuussa henkilökuntansa työstä. Tässäkin on huomioitava riittääkö porukan osaaminen ja katsottava tarvitaanko lisää osaamisen kehittämistä.
Vanha sanonta pitää kyllä niin paikkansa ”hyvin tehty työ tuo työtä tullessaan” ja tähän voisi lisätä hyvin hoidettu työ tuo myös asiakkaita tullessaan.
Innostavaa viikonloppua.