Yrittäjyys kiinnostaa, mutta millainen on hyvä liikeidea?

Oletko kiinnostunut yrittäjyydestä? Yksi tärkeimmistä asioista on kysyä itseltään: onko joku valmis maksamaan tuotteistasi tai palveluistasi?

Liikeidea voi löytyä työstäsi, harrastuksestasi tai kiinnostuksesi kohteesta. Olet hyvä työssäsi, sinulla on asiantuntemusta ja mietit, voisinko myydä omaa osaamistani yrittäjänä? Voit valmistaa tuotteita, tuoda maahan niitä ja myydä eteenpäi. Voit perustaa kaupan tai jonkin muun tilan, johon asiakkaat tulevat ostamaan myymiäsi asioita tai saamaan palvelua.

Tärkeintä on, että sille mitä myyt, on kysyntää. Joku haluaa siis ostaa ja on valmis maksamaan siitä. Tänään, kun kirjoitan tätä, Yle Areenan uutisissa oli hyvä esimerkki villasukista busineksen tehneestä yrittäjästä. Kaikesta voi tehdä liiketoimintaa ja aina ei tiedä, mistä se hitti löytyy. Näinkin vanhasta tuotteesta kuin villasukat voi tänä päivänä tulla menestys. Niitä ovat kutoneet monet, monet sukupolvet jo ennen meitä. Tämä yrittäjä keksi tehdä erilaisia villasukkia, joita muutkin haluavat käyttää ja ostaa. Jopa niin, että kysyntää on tullut muistakin maista.

Liikeidea vastaa seuraaviin kysymyksiin:
Kenelle olet tekemässä tuotteita/palveluita?
Mitä tarjoat, mikä on siis tarjoomasi?
Miten aiot toimia, millaisia resursseja, työvälineitä, kumppaneita, materiaaleja tarvitset?
Millaisen kuvan haluat yrityksestä rakentaa?

Tärkein kysymys mihin liikeidea vastaa on: miksi ostaisin sinulta? Miksi ostaisin sinun tuotteitasi tai paveluitasi? Mitä tekemisessäsi, liikkeessäsi, palvelussasi on sellaista mistä minun kannattaa maksaa?

Millainen on sitten hyvä liikeidea?

Aina sitä ei tiedä, mutta hyvä liikeidea on sellainen, että sillä pystyy elämään. Saa kulut maksettua ja palkkaakin itselleen. Liikeidea sinänsä ei ole vielä yritystoimintaa. Yritystoiminta vaatii ympärilleen vielä monta muuta asiaa. Hyvä liikeidea on kuitenkin pohja yritystoiminnan mahdollistamiseksi.

Monet asiantuntijat myyvät omaa osaamistaan. Millainen on hyvä asiantuntijayrittäjä? Hän osaa kuvata oman osaamisensa ja rakentaa sen sellaiseksi kokonaisuudeksi, että asiakas ymmärtää hyötyvänsä siitä. Silloin asiakas on myös valmis maksamaan siitä. Asiantuntijalle on kertynyt sellaista osaamista, joka kiinnostaa yrityksiä. Hän tuotteistaa osaamisensa kiinnostavaksi paketiksi, palveluksi ja kokonaisuudeksi. Mikäli asiantuntija yrittäjä haluaa vaurastua, tulee hänen pystyä monistamaan osaamistaan. Hän kehittää osaamisensa ympärille esimerkiksi jotain sellaista, jolla muut voivat tehdä samaa ja hän saa tuottoa siitä. Hän vie ehkä osaamisensa verkkoon, jolloin ostajia voi olla enemmän kerralla. Osaaminen monistuu, palvelu monistuu.

Kauppa, kahvila, kampaamo, kosmetologi tai muu yritys, mihin asiakkaat tulevat mielellään kerta toisensa jälkeen, erottuu jollain tavalla muista. Se voi erottua tuotevalikoimalla, palvelulla, sijainnilla tai myyntikonseptillaan. Erottumiseen voi olla myös hyödynnetty kaikkia näitä asioita. Pääasia on, että erottuu ja jää asiakkaan mieleen positiivisesti, jolloin asiakas tulee takaisin ja tuo ehkä ystävänsäkin. Usein tuotevalikoimaan kannattaisi kiinnittää enemmän huomiota ja etsiä tai valmistaa sellaisia tuotteita, jotka jättävät asiakkaan jollain tavalla ”koukkuun”. Käyn itse eräässä tunnelmallisessa kahvilassa, jossa leivotaan ihanaa rieskaa. Siihen rieskaan jää koukkuun. Sitä on aina ostettava mukaan ja välillä mentävä jopa sen takia kahville, jotta saisi taas rieskaa. Enkä ole ainut asiakas, joka menee rieskan perässä. Hyvin yksinkertainen tuote eli leipä, joka koukuttaa asiakkaita. Samanlaista rieskaa ei saa mistään muualta.

Tuotevalmistaja tekee tuotteita, joita halutaan ostaa. Laittaa ne myyntiin sellaiseen paikkaan, että ne löytävät oikeat asiakkaat ja myyntikanavat toimivat valmistajan kannalta hyvin. Tämä pätee myös maahantuojiin. Tästä hyvä esimerkki on pyykkietikka, josta on tullut hyvin suosittu tuote. Taas hyvin yksinkertainen ja helppo tuote, ja asiakkaat haluavat kokeilla ja jäävät tuotteeseen hyvin pian koukkuun. He käyvät ostamassa sitä uudestaan joko samasta tai eri paikasta, missä sitä on myynnissä. Valmistaja (maahantuoja myös) saa tuotteitaan enemmän kaupaksi, kun jälleenmyyjä tilaa lisää kysynnän kasvaessa.

Moni yrittäjä tekee sen virheen, että katsoo liikeideaansa vain omasta näkökulmastaan, ei asiakkaan. Liikeideaa kannattaisi aina testata muilla. Mitä muut ajattelevat, kysyvät, näkevät, odottavat? Jos kukaan ei maksa tai osta riittävästi, niin silloin business on vain harrastus ei liiketoimintaa. Tähän on saatettu uhrata paljon aikaa, hikeä ja yöunia. Kannattaa siis säästää omaa energiaa ja kaivaa tietoa, ajatuksia ja näkemyksiä muilta. Viisas pääsee aina vähemmällä, esimerkiksi hyödyntämällä muiden asiantuntemista ja hyvin suunniteltuhan on puoliksi tehty.

Millaisella liikeidealla voi vaurastua?

Sellaisella, jonka voi monistaa jollakin tavalla. Tuotteen/tuotteet voi viedä moneen kauppaan myyntiin, jolloin niiden myynti kasvaa ja monistuu. Netissä toteutettava liiketoiminta kuten verkkokurssit, pelit jne ovat helposti monistettavia tuotteita. Asiantuntija voi harvoin olla monessa paikassa yhtäaikaa. Hänellä on vain yhdet kädet, jalat ja jäljet. Hän voi tienata kohtalaisesti tai hyvin, mutta harvoin myymällä omaa osaamistaan rikastutaan. Mikäli haluat rahan, liikevaihdon, katteen monistuvan liikeideallasi, suunnittele toimintasi niin, että saat siihen monistettavuutta.

Hyviä liikeideoita on paljon. Uniikkeja todella vähän. Yleensä kaikki on jo jollain tavalla keksitty. Voit kuitenkin toimia eritavalla, kuvata osaamistasi erottuvaksi ja erilaiseksi, rakentaa tuotevalikoimaa kiinnostavaksi. Ole rohkea – aina on tilaa kiinnostavalle liikeidealle.

 

Jätä kommenttisi